UE: Sprzedaż aut elektrycznych stoi w miejscu. Króluje jeden typ silnika

UE: Sprzedaż aut elektrycznych stoi w miejscu. Króluje jeden typ silnika

Dodano: 
Samochody stojące w korku, zdjęcie ilustracyjne
Samochody stojące w korku, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Pexels
Według ostatnich danych, najpopularniejsze w Unii Europejskiej pozostają samochody z silnikami benzynowymi. Zmianie nie uległa za to sprzedaż aut elektrycznych.

W kwietniu tego roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 36 proc. rynku nowych samochodów osobowych w UE, co czyni je najpopularniejszymi ze wszystkich kategorii. Na przestrzeni ostatnich miesięcy ich udział jednak maleje. W porównaniu z rokiem ubiegłym zmniejszył się o 2 punkty procentowe. Raport na ten temat przedstawiło właśnie Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA).

Udział pojazdów hybrydowych wzrósł z 25 do 29 proc. Samochody z silnikiem Diesla wybrało 13 proc. konsumentów. Dla porównani w ubiegłym roku było to 14,7 proc. Udział samochodów elektrycznych pozostał praktycznie na niezmienionym poziomie i wynosi około 12 proc.

Ogółem w kwietniu liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej wyniosła 913 995 sztuk. Według wyników z czterech miesięcy 2024 r. rynek nowych samochodów osobowych w UE wzrósł o 6,6 proc. i osiągnął sprzedaż prawie 3,7 mln sztuk.

Zakaz aut spalinowych w UE

Pod koniec marca ubiegłego roku w Brukseli ministrowie krajów Unii Europejskiej odpowiedzialni za energetykę opowiedzieli się za zakazem sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. Reprezentanci Polski jako jedyni zagłosowali przeciw tej decyzji. Bułgaria, Włochy i Rumunia wstrzymały się od głosu.

W marcu Rada UE ostatecznie przegłosowała przepisy w tym zakresie i nowa regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.

Jak decyzje UE oceniają Polacy? W sondażu United Surveys dla RMF FM i "Dziennika Gazety Prawnej" ankietowanym zadano pytanie: "Parlament Europejski zdecydował o zakazie sprzedaży na terenie Unii nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku. Czy Pana/i zdaniem jest to dobra czy zła decyzja?".

Aż 64,7 proc. badanych wskazało, że jest to zła decyzja – 48 proc. wybrało odpowiedź "zdecydowanie zła", a 16,7 proc. "raczej zła". Odmiennego zdania było 26,9 proc. ankietowanych – 5 proc. wybrało odpowiedź "zdecydowanie dobra", a 21,9 proc. "raczej dobra".

Czytaj też:
"Wstępna zgoda KE". Ważna wiadomość dla kierowców
Czytaj też:
Prywatny samochód w pracy? Rząd planuje zmiany dotyczące aut elektrycznych

Źródło: ACEA, ISBNews
Czytaj także