Minister energii Krzysztof Tchórzewski powiedział na konferencji prasowej, że mały, miejski samochód elektryczny, produkowany w Polsce, oparty na polskiej myśli technicznej to wyzwanie dla polskiego rynku motoryzacyjnego.
– Jako Ministerstwo Energii wspieramy rozwój elektromobilności w Polsce, tworzymy warunki do tego, żeby polscy przedsiębiorcy działający w tym sektorze mogli z powodzeniem konkurować z europejskimi. Oczywiście to czy taki pojazd będzie w Polsce produkowany ostatecznie zweryfikuje rynek. Pewne jest, że to wyzwanie musimy i chcemy podjąć. Jestem przekonany, że nasze przedsięwzięcie odniesie sukces – oświadczył Tchórzewski.
Resort energii opracował pakiet rozwiązań, który ma pomóc polskim firmom zbudować swoją pozycję na rynku i rzucić wyzwanie dużym spółkom. Na etapie jeżdżących prototypów na najlepszy projekt ma głosować publiczność. – Chcielibyśmy w ten sposób poznać gusta i oczekiwania Polaków w odniesieniu do auta miejskiego, którym chcieliby się poruczać w niedalekiej przyszłości – tłumaczył Tchórzewski.
Dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland Krzysztof Kwalczyk poinformował, że adresatami konkursu są osoby zawodowo zajmujące się szeroko rozumianym projektowaniem lub designem. – Projekty nowoczesnego, miejskiego samochodu ekologicznego powinny z jednej strony uwzględniać najnowsze trendy stylizacyjno-konstrukcyjne oraz wpisywać się w koncepcję zintegrowanej komunikacji miejskiej, a jednocześnie oczekujemy, że zgłoszenia konkursowe będą uwzględniać specyfikę potrzeb polskich odbiorców – dodał.
Planowana droga do polskiego samochodu elektrycznego ma się składać z czterech etapów:
1. Konkurs na karoserię (połowa roku 2017) – profesjonalne jury wyłoni 5 wizualizacji, które posłużą do budowy prototypu. Każdy z 5 laureatów otrzyma po 50 tys. zł nagrody.
2. Konkurs na prototyp (wiosna 2018) – na podstawie 5 zwycięskich koncepcji z pierwszego etapu kolejny konkurs wyłoni jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.
3. Krótka seria i homologacja (2018+) – uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów. Najlepiej ocenione pojazdy przejdą procedurę homologacyjną i będą wyprodukowane w krótkiej serii (do 100 sztuk łącznie).
4. Produkcja seryjna – wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji oraz rozpoczęcie produkcji.
Organizatorem konkursu jest spółka ElectroMobility Poland. Patronat nad konkursem sprawują Ministerstwo Energii, Enea, Energa, PGE Polska Grupa Energetyczna i Tauron Polska Energia.