KrajRząd stawia na samochody elektryczne. Znamy szczegóły konkursu

Rząd stawia na samochody elektryczne. Znamy szczegóły konkursu

Samochód elektryczny
Samochód elektryczny / Źródło: Pixabay / Afrndz / Domena Publiczna
Dodano 13
Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion elektrycznych aut. Najlepsze koncepcje zostaną wyłonione w konkursie organizowanym przez spółkę ElectroMobility Poland pod patronatem Ministerstwa Energii. Laureaci otrzymają po 50 tysięcy złotych nagrody.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski powiedział na konferencji prasowej, że mały, miejski samochód elektryczny, produkowany w Polsce, oparty na polskiej myśli technicznej to wyzwanie dla polskiego rynku motoryzacyjnego.

– Jako Ministerstwo Energii wspieramy rozwój elektromobilności w Polsce, tworzymy warunki do tego, żeby polscy przedsiębiorcy działający w tym sektorze mogli z powodzeniem konkurować z europejskimi. Oczywiście to czy taki pojazd będzie w Polsce produkowany ostatecznie zweryfikuje rynek. Pewne jest, że to wyzwanie musimy i chcemy podjąć. Jestem przekonany, że nasze przedsięwzięcie odniesie sukces – oświadczył Tchórzewski.

Resort energii opracował pakiet rozwiązań, który ma pomóc polskim firmom zbudować swoją pozycję na rynku i rzucić wyzwanie dużym spółkom. Na etapie jeżdżących prototypów na najlepszy projekt ma głosować publiczność. – Chcielibyśmy w ten sposób poznać gusta i oczekiwania Polaków w odniesieniu do auta miejskiego, którym chcieliby się poruczać w niedalekiej przyszłości – tłumaczył Tchórzewski.

Dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland Krzysztof Kwalczyk poinformował, że adresatami konkursu są osoby zawodowo zajmujące się szeroko rozumianym projektowaniem lub designem. – Projekty nowoczesnego, miejskiego samochodu ekologicznego powinny z jednej strony uwzględniać najnowsze trendy stylizacyjno-konstrukcyjne oraz wpisywać się w koncepcję zintegrowanej komunikacji miejskiej, a jednocześnie oczekujemy, że zgłoszenia konkursowe będą uwzględniać specyfikę potrzeb polskich odbiorców – dodał.

Planowana droga do polskiego samochodu elektrycznego ma się składać z czterech etapów:

1. Konkurs na karoserię (połowa roku 2017) – profesjonalne jury wyłoni 5 wizualizacji, które posłużą do budowy prototypu. Każdy z 5 laureatów otrzyma po 50 tys. zł nagrody.

2. Konkurs na prototyp (wiosna 2018) – na podstawie 5 zwycięskich koncepcji z pierwszego etapu kolejny konkurs wyłoni jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.

3. Krótka seria i homologacja (2018+) – uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów. Najlepiej ocenione pojazdy przejdą procedurę homologacyjną i będą wyprodukowane w krótkiej serii (do 100 sztuk łącznie).

4. Produkcja seryjna – wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji oraz rozpoczęcie produkcji.

Organizatorem konkursu jest spółka ElectroMobility Poland. Patronat nad konkursem sprawują Ministerstwo Energii, Enea, Energa, PGE Polska Grupa Energetyczna i Tauron Polska Energia. 

/ Źródło: Materiały prasowe
/ dcy

Czytaj także

 13
  • gosc 2017 IP
    trzy duze partie w polski sejmie jak , po nowoczesna i kukis 15 nie zgadzaja sie na produkcje samochodow elektrycznych w polsce ich sprzedazy sie sprzeciwjaja calkowicie w polsce i chca calkowicie zakazac sprzedazy samochodow elektrycznycznych w polsce calej . te trzy partie sa przeciwne sa jazdy samochodow elektrycznych po polskich drogach jezdzliy w polsce calej i nie daja na to zgody niema w polsce calej . samochody elektryczne polsce nie sa potrzebne wogule dla ludzi w polsce i polskich miastach polski . zapomnijcie o produkcji polskich samochodow elektrycznych w polsce calej odtej pory . 2017 do 2021 roku jest zakazana ich produkcji i sprzeazy tych aut w polsce calej i ich sprowadzania zagranicy jest zabroniona aut elektrycznych do polski ....
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 0
    • jpone IP
      A gdzie ten regulamin?!
      Dodaj odpowiedź 0 0
        Odpowiedzi: 0
      • Marcin IP
        To nie są szczegóły konkursu tylko życzenia świadczące o tym, że ktoś kto to organizuje nie bardzo chyba ma pojęcie co robi. Dane techniczne, geometria bazowa, terminy, lista warunków do spełnienia, kryteria oceny, kto będzie to oceniał, bo jak prezesi, znany grafik i architekt to lepiej uciekać, prawa autorskie, jaka jest założona technologia wykonania, skąd będą typowe podzespoły-pierdoły jak zamki klamki kluczyki światła, tudzież fotele kierownica i wiele wiele innych rzeczy, w przypadku samochodu szczegóły konkursu powinny zająć kilkanaście lub kilkadziesiąt stron A4...
        Dodaj odpowiedź 2 0
          Odpowiedzi: 0
        • Luchs IP
          Dzisiej w radiu Opole godali na tyn tymat. Poprostu smiych na sali! Wedug tyj godki to Polska zyje chyba sama na tym swiecie i niewiy co sie w kolo niyj dzieje, a ta calo dziennikarka Krajewska to tako jakos hypokrytka itp. zresztom wszyscy tacy sami. Do waszyj wiadomosci niech w koncu dotrze ze te cale projekty naprzyklad w Niemczech downo som w drozane i tys dofinansowywane czy zwracane czynsc poniesionych kosztow dla kupujacych te i inne Auta. Ta calo Pani Dziennikarz pyto sie cos o Skandynawi, a niewiy co sie dzieje za jej plotym!
          Dodaj odpowiedź 3 4
            Odpowiedzi: 0
          • mirek IP
            Poprzednia ekipa też ma na tym polu zasługi, wybudowała najdroższe na świecie autostrady i najdroższą na świecie korwetę Gawron.
            Dodaj odpowiedź 6 3
              Odpowiedzi: 0
            • Batyak IP
              Państwowy konkurs na narodowy samochód? Uj, ale się będzie dobrze kumpli zatrudniać. Ile fajnych miejsc w komisjach konkursowych, posadek dla ekspertów itd. A my głupi będziemy płacić aż miło.
              Dodaj odpowiedź 3 5
                Odpowiedzi: 0
              • tom&jerry IP
                Od razu widać, że to czysta propaganda. Choć kto wie, może ktoś w VW albo Toyocie uzna, że to znakomity pomysł i też rozpiszą konkursy...
                Dodaj odpowiedź 5 1
                  Odpowiedzi: 0
                • krzyh IP
                  trochę założenia zbyt skromne - 3,7m jest za krótki by mógł być ładny i dobrze rozwiązany z wnętrzem - auto elektryczne potrzebuje miejsca na akumulatory więc musi być większe niż benzynowe nie odwrotnie - musi być przynajmniej wielkości clio i corsy czyli 4m
                  Dodaj odpowiedź 1 3
                    Odpowiedzi: 1
                  • wiiiktor IP
                    50-100 tysi na nagrodę?... przy takim projekcie????
                    Dodaj odpowiedź 11 3
                      Odpowiedzi: 0
                    • Nasrallah Nhayeeb IP
                      Samochodu nie zaczyna się projektować od karoserii. Ten, kto ustanowił taki harmonogram konkursów jest ciężkim debilem.
                      Dodaj odpowiedź 20 11
                        Odpowiedzi: 1

                      Czytaj także