Celem ustawy jest usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie przekopu Mierzei Wiślanej. Przedsięwzięcie ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego.
Zgodnie z założeniami kanał będzie miał 1,3 kilometra długości i 5 metrów głębokości. Powstanie też śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Inwestycja zostanie ukończona najpóźniej w 2020 roku i będzie kosztować ok. 880 mln zł.
Kancelaria Prezydenta informuje, że budowa kanału żeglugowego to przede wszystkim realizacja interesu publicznego, "jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa". Ustawa podpisana przez Andrzeja Dudę wprowadza szereg ułatwień i rozwiązań prawnych, które mają skrócić rzeczywisty czas trwania postępowań administracyjnych dotyczących przekopu Mierzei Wiślanej – wyjaśnia KPRP.