Wystawa Crème de la crème. Wybrane nabytki 2021-2022
Artykuł sponsorowany

Wystawa Crème de la crème. Wybrane nabytki 2021-2022

Dodano: 
PORTRET KONNY KRÓLEWSKIEGO PAZIA GINTOWTA, Bernardo Bellotto zw. Canalettem (1722 –1780), Warszawa, 1773, olej na płótnie.
PORTRET KONNY KRÓLEWSKIEGO PAZIA GINTOWTA, Bernardo Bellotto zw. Canalettem (1722 –1780), Warszawa, 1773, olej na płótnie. Źródło:Zamek Królewski
W latach 2021-2022 Kolekcja Zamku Królewskiego w Warszawie powiększyła się o blisko 500 dzieł sztuki. Zakupione do zbiorów zabytki częściowo wzbogaciły wystrój historycznych wnętrz zamkowych i Galerię Arcydzieł oraz Apartament ks. Józefa Poniatowskiego w pałacu Pod Blachą.

Na wystawie Crème de la crème prezentowanych jest ok. 130 najważniejszych i najcenniejszych dzieł sztuki. Malarstwo, rysunek i grafikę oraz rzemiosło artystyczne: meble, srebra i ceramikę oraz militaria zestawiono razem w spójne tematycznie zespoły zabytków związane z dworem królewskim Augusta II i Augusta III, z mecenatem króla Stanisława Augusta i ks. Józefem Poniatowskim.

Wśród dzieł malarskich wyróżnić należy obraz Partia tryktraka namalowany ok. 1635 r. przez jednego z najbardziej znanych caravaggionistów, Mattię Pretiego, należący do rzadkości w twórczości Jacoba van Ruisdaela Pejzaż zimowy z podróżnymi przechodzącymi po zamarzniętej rzece, powstały po 1655 r., płótno Kornelia, matka Grakchów, namalowane przez Angelikę Kauffmann, w 1788 r. na zlecenie ks. Stanisława Poniatowskiego oraz wedutę Michele Marieschiego Canal Grande z Palazzo dei Camerlenghi z lat 30. XVIII w.

CANAL GRANDE Z PALAZZO CAMERLENGHI, Michele Marieschi (1710-1743), 1731-1743, olej, płótno

Do kręgu wczesnej sztuki włoskiej należą natomiast: rzadkie wyobrażenie Matki Boskiej karmiącej pędzla Defendentego Ferrariego z ok. 1500 r. oraz przedstawienie Juliusz Cezar otrzymujący od wysłanników Ptolemeusza głowę Pompejusza, pędzla Giovanniego Battisty Bertucciego zw. il Vecchio z ok. 1495 r. – bardzo rzadki przykład tacy porodowej, tzw. desco da parto. Z dworem Wettynów związany jest zestaw rokokowych srebrnych naczyń z zastawy Fryderyka Augusta Wettyna, wykonanych przez drezdeńskich złotników Carla Davida Schrödela i Friedricha Reinharda Schrödela w latach 1748-1780 oraz porcelana miśnieńska z 1. połowy XVIII w. Gros wyrobów manufaktury miśnieńskiej prezentowanych jest w oryginalnej szafie witrynowej (m.in. naczynia z kolekcji Augusta II oraz z zastaw stołowych króla Augusta III oraz słynnego serwisu łabędziego). Unikatowy jest osobno eksponowany miśnieński serwis podróżny z lat 1725-1730 oraz naczynia zdobione przez Adama Friedricha von Löwenfincka. Zwrócić uwagę należy także na Portret Alberta Kazimierza Sasko-Cieszyńskiego namalowany przez Marcella Bacciarellego w Wiedniu ok. 1766 r. oraz wykonany ok. 1750 r. przez artystę drezdeńskiego techniką pastelu Portret Karola Krystiana Wettyna.

Półmisek owalny, Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni, 1741, model Johann Friedrich Eberlein (1696-1749) z 1740 r. Porcelana malowana naszkliwnie, złocona relief

Najważniejszymi nabytkami związanymi z królem Stanisławem Augustem są: Portret mężczyzny z atrybutami architekta Marcella Bacciarellego z ok. 1759 r. oraz Portret konny królewskiego pazia Gintowta pędzla Bernarda Bellotta. Ten ostatni znajdował się w galerii tegoż króla, podobnie jak prezentowane płótno Kogut, kura z kurczętami i gołębiami, namalowany przez znanego holenderskiego artystę Melchiora de Hondecoetera w Amsterdamie, po 1663 r. Cenne są także dwie prace artystów pracujących dla Stanisława Augusta: pastelowy Portret Apolonii z Ustrzyckich Poniatowskiej, dzieło Louisa-François Marteau oraz Projekt wnętrza Jeana-Louisa Prieura st. Wyróżnić należy także wyroby z Królewskiej Manufaktury Fajansu w Belwederze: parę wazonów zdobionych postaciami Chińczyków oraz 3 naczynia ze słynnego serwisu sułtańskiego.

Oddzielnie wyeksponowano dwa obrazy związane z ks. Józefem Poniatowskim: Szkic do portretu Joachima Murata pędzla François Gérarda (1770-1837) z ok. 1710 r. oraz obraz Horace’a Verneta Poranek ostatniego dnia życia César`a-René-Marie-François-Rodolphe de Vachon, hrabiego de Belmont-Briançon z ok. 1815 r.

Wystawie towarzyszy katalog pt. Crème de la crème. Katalog nabytków nie wszystkich Zamku Królewskiego w Warszawie 2021-2022.

Czytaj także