Ryszard Hordyński, Huawei: Startupy mają moc
Artykuł sponsorowany

Ryszard Hordyński, Huawei: Startupy mają moc

Dodano: 
Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska
Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska Źródło:Huawei
Koncern Huawei Polska ogłosił trzecią edycję konkursu Huawei Startup Challenge, skierowanego do młodych innowatorów. – Wierzymy, że młodzi innowatorzy mają ogromną moc sprawczą, dlatego chcemy ich wspierać w tworzeniu narzędzi, które pozwolą zrewolucjonizować medycynę, a także zmienić podejście nas wszystkich do własnego organizmu i jego możliwości – mówi w rozmowie z „DoRzeczy” Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji firmy.

Na czym polega Huawei Startup Challenge i skąd wziął się pomysł na organizację takiego konkursu?

Huawei w swojej misji stara się łączyć ludzi i przeciwdziałać wykluczeniom wszelkiego typu za pomocą technologii. W to podejście wpisuje się inicjatywa Huawei Startup Challenge, która wspiera startupy pozytywnego wpływu, tworzące technologie na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Młode firmy dzięki udziałowi w tym konkursie mają szansę rozwinąć swoje nowatorskie, a przede wszystkim pożyteczne społecznie, biznesy.

Według raportu Fundacji Startup Poland z 2021 roku aż 34% młodych przedsiębiorców określało pozyskanie finansowania w kolejnych fazach rozwoju jako największą barierę dla rozbudowy swoich biznesów.

W tym roku przeznaczymy łącznie 200 000 złotych na właśnie takie wsparcie dla lokalnych startupów. Do tego dochodzi szeroka promocja w mediach, mentoring i zderzenie z pokrewnymi pomysłami, czy kontakt biznesem, których nie da się tak łatwo policzyć, ale są niezwykle istotne dla rozwoju.

Kto może zgłaszać się do konkursu i jak wyłaniani są laureaci?

Do konkursu może zgłosić się każdy polski startup, który swoimi innowacjami odpowiada na temat przewodni bieżącej edycji, czyli #TechForBetterHealth. Spośród zgłoszeń, kapituła złożona z ekspertów w branży i biznesie wybierze najpierw 30 najbardziej przełomowych rozwiązań, potem 20 startupów, których twórcy wezmą udział w sprintach wyzwaniowych, a następnie zostanie wybrana grupa 10 finalistów. Podczas finałowej gali zaprezentuje się wspomniana dziesiątka, a jury ogłosi 3 zwycięzców.

Czy oprócz nagród finansowych w ramach konkursu Huawei proponuje uczestnikom współpracę nad rozwojem ich rozwiązań?

Wspierając startupy oraz innowacyjne firmy budujemy siłę gospodarczą i kapitał intelektualny naszego kraju. My jednak robimy coś więcej – wspieramy rozwiązania zaangażowane społecznie, zwiększając pozytywny wpływ na społeczeństwo, planetę, czy jak tym razem – zdrowie. Twórcom startupów i młodym innowatorom natomiast potrzeba w dużej mierze mentoringu, dlatego wsparcie dla ekosystemu startupów nie może być tylko finansowe. Huawei Startup Challenge to szansa dla młodych firm na uzyskanie tego typu pomocy, ale też budowanie sieci kontaktów, czy świadomości na temat swojego rozwiązania, choćby poprzez promocję w mediach.

Tematyka dwóch pierwszych edycji Huawei Startup Challenge mocno krążyła wokół zagadnień związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Tym razem postawiliście na medtech. Dlaczego właśnie ten obszar?

Pandemia COVID-19 unaoczniła nam jak bardzo potrzebujemy innowacji w obszarze zdrowotnym. To bowiem nie tylko technologie lekowe, ale także kompleksowa digitalizacja systemu opieki zdrowotnej, rozwój branży biotechnologicznej oraz korzyści dla placówek medycznych płynące z wdrażania nowych systemów np. AR/VR, robotyki czy rozwiązań, wspierających ogólny dobrostan fizyczny i psychiczny pacjentów.

Wierzymy, że młodzi innowatorzy mają ogromną moc sprawczą, dlatego chcemy ich wspierać w tworzeniu narzędzi, które pozwolą zrewolucjonizować medycynę, a także zmienić podejście nas wszystkich do własnego organizmu i jego możliwości. Stąd pomysł na hasło przewodnie #TechForBetterHealth w tegorocznym Huawei Startup Challenge.

Jak oceniają państwo warunki, w jakich przyszło dziś funkcjonować startupom? Trudna sytuacja ekonomiczna raczej nie ułatwia pozyskiwania finansowania…

Na pewno stanowi on wyzwanie także dla rozwoju startupów, dlatego właśnie uruchamiamy HSC już po raz trzeci. Pamiętajmy jednak, że to właśnie podczas pandemii COVID-19 nastąpił gwałtowny wzrost zysków małych przedsiębiorstw i nagłe pojawienie się nowych prywatnych inicjatyw. W raporcie Startup Poland jedynie około 20% ankietowanych określiło wpływ pandemii jako negatywny.

Jakie jeszcze działania firma podejmuje na rzecz promocji innowacyjności i startupów?

Takim działaniem jest konkurs Tech4Good, w ramach naszego flagowego programu edukacyjnego Seeds For The Future, w którym to zespoły uzdolnionych studentów opracowują strategie technologiczne odpowiadające na palące problemy współczesności. W minionym roku polski zespół Sensideer trafił do topowej dziesiątki globalnych pomysłów. W tym roku po raz pierwszy ruszyła także Akademia Kobiet na rzecz Innowacji Wiejskich Huawei, która daje szansę na rozwój i tworzenie innowacji kobietom z obszarów wiejskich, które na co dzień nie mają dostępu do infrastruktury czy nowoczesnej edukacji.

Źródło: DoRzeczy
Czytaj także