Amerykański koncern Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, poinformował, że wprowadza opłaty za usługi. Co istotne, Meta będzie nadal będzie można korzystać z konta z reklamami – wówczas bez opłat.
"Jeśli zdecydujesz się nadal korzystać z produktów za darmo, twoje wrażenia pozostaną takie same, a to doświadczenie będzie nadal wspierane przez narzędzia i ustawienia, które stworzyliśmy, aby umożliwić ludziom kontrolowanie ich reklam" – wyjaśnia w oświadczeniu Meta.
Opłaty za Facebooka i Instagrama
Od listopada użytkownicy będą mogli subskrybować serwisy społecznościowe za 9,99 euro miesięcznie w internecie na komputerach lub 12,99 euro miesięcznie na urządzeniach mobilnych.
Portal Bankier zwrócił uwagę, że "po przeliczeniu podanych stawek na naszą walutę wychodzi około 45 zł miesięcznie za dostęp na komputerach i prawie 60 zł w mobilnych systemach".
Reakcja na regulacje UE
Jak informuje Meta, subskrypcja będzie dostępna w Unii Europejskiej, Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz w Szwajcarii. Opłaty za Facebooka stanowią reakcję Mety na kolejne unijne regulacje w zakresie sposobu gromadzenia i wykorzystywania danych użytkowników w Europie, przekazał Bloomberg.
"Opcja zakupu subskrypcji bez reklam równoważy wymagania europejskich organów regulacyjnych, dając użytkownikom wybór i umożliwiając Meta dalsze świadczenie usług wszystkim osobom w UE, EOG i Szwajcarii. TSUE w swoim wyroku wyraźnie uznał, że model abonamentowy, taki jak ten, który ogłaszamy, jest ważną formą zgody na usługę finansowaną z reklam" – czytamy w komunikacie.
Opłata za dodatkowe konto
Meta wyjaśniła, że subskrypcja będzie obejmować wszystkie połączone konta na Facebooku i Instagramie widoczne w Centrum kont użytkownika.
Natomiast od 1 marca 2024 r. za każde dodatkowe konto wymienione w Centrum kont użytkownika będzie obowiązywać dodatkowa opłata w wysokości 6 euro miesięcznie w Internecie na komputerach oraz 8 euro miesięcznie na urządzeniach mobilnych.
Projekt Meta
Przypomnijmy, że w październiku 2021 r. Mark Zuckerberg przedstawił nową nazwę swojej firmy podczas wydarzenia Facebook Connect. Meta miała lepiej określać to, co technologiczny gigant zamierza robić w najbliższym czasie. Zuckerberg planuje bowiem rozszerzyć zasięg swojej działalności poza media społecznościowe na takie obszary jak rzeczywistość wirtualna.
Zmianie uległa jednak tylko nazwa całej korporacji. Portal społecznościowy dalej znany jest pod nazwą Facebook.
Czytaj też:
Norwegia postawiła się Facebookowi. Pomocne okazało się RODOCzytaj też:
Profil Konfederacji wraca na Facebooka