Polaków zapytano o system kaucyjny. Jednoznaczne wyniki sondażu

Polaków zapytano o system kaucyjny. Jednoznaczne wyniki sondażu

Dodano: 
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Źródło:pixabay.com/manfredrichter/PublicDomain
Zdecydowana większość badanych - 81 proc. - popiera wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce, traktując je jako najlepsze rozwiązanie do efektywnej zbiórki opakowań po napojach, wynika z badania na zlecenie Tomra Collection. Zapytani o wysokość kaucji, badani wskazali, że zarówno 50 groszy, jak i 1 złoty zmotywowałby ich do zwrotu pojedynczego opakowania do sklepu.

– To badanie pokazuje, że system kaucyjny jest narzędziem, które jest dobrze odbierane przez całe społeczeństwo, od najstarszych do najmłodszych pokoleń. To bardzo dobra wiadomość dla tych, którzy odpowiadają za stworzenie systemu w Polsce. Dzięki tak optymistycznemu nastawieniu oraz konsekwentnej edukacji na temat zasad jego działania, to narzędzie ma potencjał i szansę na powodzenie. Polacy czekają na system kaucyjny i są gotowi wprowadzić zmiany w swoich codziennych nawykach – powiedziała wiceprezes ds. public affairs w grupie Tomra Anna Sapota, cytowana w komunikacie.

System kaucyjny, którego start w Polsce jest zaplanowany na początek 2025 roku, to odpowiedź na wzrost zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi i popytu na wysokiej jakości surowce wtórne. Z powodzeniem funkcjonuje już w wielu krajach Europy, także u naszych sąsiadów – na Słowacji, Litwie czy w Niemczech. W ostatnim czasie kolejne kraje, jak Węgry, Rumunia i Irlandia, wprowadziły własne systemy. Inne, jak Holandia i Niemcy, rozbudowują te dotychczas działające. Polega on na pobieraniu kaucji przy zakupie napoju i oddawaniu jej przy zwrocie pustego opakowania do punktu zbiórki, czyli sklepu. Kaucja jest zatem jednym z najważniejszych motywatorów do oddawania opakowań do recyklingu. Polacy zapytani o kwotę, która wystarczająco motywowałaby ich do zwrotu opakowania, wskazali zarówno 50 gr (46 proc.), jak i 1 zł (45 proc.). Za kaucją wyższą niż 1 zł opowiedziało się 9 proc. badanych, wskazano w materiale.

Polacy chcą systemu kaucyjnego

Z badania wynika też, że źródłem informacji, z którego respondenci najczęściej chcą dowiadywać się o systemie kaucyjnym w Polsce, jest telewizja – wskazało ją 67 proc. Polaków. Tuż za nią znalazły się portale i gazety informacyjne (44 proc.) oraz ulotki sklepowe (43 proc.). To ostatnie źródło zdecydowanie preferują osoby powyżej 60 roku życia – 55 proc. z nich. Media społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram, były najczęściej zaznaczane przez osoby poniżej 30 roku życia (odpowiednio 68 proc. i 30 proc.). Natomiast radio zaznaczało 34 proc. badanych w każdym wieku.

"Sklepy są kluczem do efektywnego zbierania pustych opakowań po napojach. To od nich zależy nie tylko forma zbiórki i jej odpowiednie ulokowanie w sklepie, ale także edukacja wokół zasad oraz korzyści wynikających z działania systemu kaucyjnego. Badania wskazały, że to właśnie ulotki przygotowywane przez sklepy są chętnie czytywane przez Polaków i mogą być wartościowym źródłem informacji" – skomentował managing director w Tomra Collection Polska Konrad Robak.

Badanie, przeprowadzone przez K+Research by Insight Lab na zlecenie Tomra Collection, zostało zrealizowane w lutym 2024 roku na próbie ponad 1000 pełnoletnich mieszkańców Polski metodą CAWI (ankieta internetowa).

Czytaj też:
Wrócą dwie niedziele handlowe w miesiącu? "Żaden sklep nie będzie zmuszony"
Czytaj też:
Czy można zabrać psa do restauracji? Główny Inspektorat Sanitarny odpowiada

Opracował: Jan Fiedorczuk
Źródło: ISBnews
Czytaj także