Po godzinie 12:00 zaczęły pojawiać się pierwsze zgłoszenia o niedziałających terminalach, a godzinna fala raportów w serwisie Downdetector wskazywała na ogromną skalę problemu.
Nie działały płatności kartą i mobilne
Awaria objęła zarówno płatności kartami, jak i transakcje mobilne, czyli popularnego Blika. W części sklepów, szczególnie w dużych sieciach handlowych, możliwe było jedynie regulowanie należności gotówką. Wielu klientów informowało o odrzucanych transakcjach i komunikatach o braku autoryzacji.
Około godziny 14:00 eService – operator terminali płatniczych POS, kart oraz płatności internetowych – potwierdził, że doszło do awarii. Firma zaznaczyła, że źródło problemu nie leżało po stronie banków. "Tuż po zdiagnozowaniu rozpoczęliśmy intensywne prace nad przywróceniem pełnej sprawności systemu. Wszystkie funkcjonalności już działają poprawnie" – poinformowano w komunikacie.
Choć firma przekazała, że usługi zostały przywrócone, użytkownicy w mediach społecznościowych oraz na Downdetectorze nadal sygnalizowali trudności z realizacją płatności. eService rekomendowało w takich przypadkach ponowienie transakcji.
Reakcja rządu Domański i Gawkowski uspokajają
Do sytuacji odniósł się minister finansów Andrzej Domański, który poinformował, że rozmawiał ze Związkiem Banków Polskich. "Płatności kartami płatniczymi są przywrócone. BLIK również działa. Przyczyny awarii będą wyjaśnione" – napisał na platformie X.
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokajał, że obecnie nic nie wskazuje na atak z zewnątrz. "Doszło dziś do awarii u jednego z operatorów płatności, co przez krótki czas powodowało problemy w korzystaniu z płatności bezgotówkowych. Obecnie sytuacja wraca do normy. Powody awarii są analizowane" – zapewnił.
twitterCzytaj też:
Problemy w urzędach. Państwowy system miał awarię
Zostań współwłaścicielem Do Rzeczy S.A.
Kup akcje już dziś – roczna subskrypcja gratis.
Szczegóły:
platforma.dminc.pl
