Kolejna porażka Sienkiewicza w bitwie o TVP. Sąd oddalił skargę ws. KRS

Kolejna porażka Sienkiewicza w bitwie o TVP. Sąd oddalił skargę ws. KRS

Dodano: 25
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz Źródło: PAP / Radek Pietruszka
Warszawski Sąd Rejonowy oddalił skargę na orzeczenie referendarza sądowego, który odmówił wpisania do KRS członków "nowej" rady nadzorczej TVP.

"Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy oddalił skargę na orzeczenie referendarza sądowego odmawiające m. in. wpisu Piotra Zemły do KRS jako członka Rady Nadzorczej TVP" – napisał na portalu X dziennikarz Marcin Dobski, publikując postanowienie sądu w tej sprawie.

twitter

19 grudnia Sejm przyjął uchwałę ws. przywrócenia ładu prawnego oraz bezstronności i rzetelności mediów publicznych oraz Polskiej Agencji Prasowej. Na tej podstawie (choć uchwała nie jest aktem prawa obowiązującego, a jedynie stanowi wyrażenie woli) minister kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomiej Sienkiewicz odwołał prezesów i rady nadzorcze TVP, Polskiego Radia i PAP. "Nowym" prezesem Telewizji Polskiej został Tomasz Sygut, a na czele rady nadzorczej TVP stanął Piotr Zemła.

9 stycznia XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w Warszawie oddalił wniosek o wpisanie nowo powołanych członków rady nadzorczej i prezesa TVP do rejestru. Decyzja ta została zaskarżona, jednak w poniedziałek 12 lutego Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy oddalił tę skargę.

Co z pieniędzmi z abonamentu dla TVP? KRRiT: Problemy z misją publiczną

TVP boryka się też z problemami finansowymi. Wskazany przez ministra kultury Bartłomieja Sienkiewicza na likwidatora TVP Daniel Gorgosz, wezwał przewodniczącego KRRiT do bezzwłocznego przekazania spółce wpływów z opłat abonamentowych. Chodzi o prawie 40 mln zł. Gorgosz wystosował pismo do szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Macieja Świrskiego. Wcześniej jednak, 10 stycznia, KRRiT przyjęła uchwałę, w której przesunęła termin wypłaty środków z wpływów abonamentowych dla mediów na 12 lutego br. Rada uzasadniła to "chaosem prawnym powstałym w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji wywołanym decyzjami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego". Według likwidatora TVP, uchwała jest "rażącym naruszeniem prawa" – zarówno pod względem podstaw prawnych, jak i motywów.

Przewodniczący Rady, Maciej Świrski, stawia sprawę jasno – Daniel Gorgosz nie jest uprawniony, aby występować w imieniu TVP, a więc jego pismo nie zostanie rozpoznane. W środę rano Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w obszernym komunikacie oceniła po przeprowadzonym monitoringu, że "TVP nie wywiązywała się z realizowania misji publicznej, ponieważ od 20 grudnia 2023 nie rozpowszechniała programów TVP3 Regionalna i programów tworzonych przez 16 Oddziałów Regionalnych Telewizji Polskiej, TVP Info i TVP World". W oświadczeniu czytamy także, że telewizja publiczna "nie dostarczała odbiorcom zaplanowanych głównych audycji informacyjnych, publicystycznych oraz usług".

Jak zauważono, zgodnie z Kartą Powinności na lata 2020-2024, ustaloną z Krajową Radą, nadawca powinien stale emitować 39 stacji, m.in. te, których nadawanie przerwano 20 grudnia. Poza tym w dokumencie wskazana jest konieczność zapewnienia odbiorcom dostępu do platform internetowych: TVP VOD, tvp.info, regiony.tvp.pl i aplikację TVP GO.

Przypomnijmy, ze portal internetowy TVP Info zniknął 20 grudnia, przywrócono go w połowie stycznia, wraz z kanałem youtube’owym stacji. Jeśli chodzi o TVP VOD od 20 grudnia zniknęły w niej źle oceniane przez nowe władze produkcje.

Czytaj też:
"Nie chcą cię tu". Ostre starcie Stanowskiego i Pereiry w Kanale Zero
Czytaj też:
Znana dziennikarka z nowym programem. Koniec domysłów o jej powrocie do TVP

Źródło: X / Interia
Czytaj także