KrajStworzenie to nie ewolucja. Jak powstał świat?

Stworzenie to nie ewolucja. Jak powstał świat?

Stworzenie Adama – fresk autorstwa Michała Anioła
Stworzenie Adama – fresk autorstwa Michała Anioła / Źródło: Wikipedia / Domena publiczna
Dodano 36
Większość współczesnych teologów uważa, że nie ma sprzeczności między ewolucją a stworzeniem. Zapytajmy jednak, co tak naprawdę zakłada teoria Darwina, a co wynika z klasycznej chrześcijańskiej nauki o stworzeniu – tłumaczy w rozmowie z Piotrem Włoczykiem o. Michał Chaberk, doktor teologii fundamentalnej.

PIOTR WŁOCZYK: W bożonarodzeniowym „Do Rzeczy” Waldemar Łysiak przedstawił swoje krytyczne spojrzenie na fundament współczesnych nauk przyrodniczych – teorię ewolucji. Co sprawia, że również ojciec spiera się z Darwinem?

O. MICHAŁ CHABEREK: Wyjaśnijmy najpierw, o co chodzi w sporze o ewolucję. Nie wszyscy, którzy podważają teorię Darwina, wierzą, że świat ma 6 tys. lat, że dinozaury istniały razem z ludźmi albo że góry i doliny zostały ukształtowane przez jedną falę potopu. Teoria ewolucji to bardzo ogólne pojęcie i w zależności od tego, jak je rozumiemy, jedni uznają ewolucję, a drudzy nie. Dotyczy to zarówno teologów, jak i biologów. Jeżeli ewolucję rozumiemy jedynie jako „zmianę w czasie”, to jest oczywiste, że ewolucja była, jest i na pewno będzie do końca świata. Widzimy przecież, że wszystko się zmienia – ekosystemy, formacje geologiczne, nawet zwierzęta i rośliny potrafią w pewnym zakresie adaptować się do nowych warunków środowiskowych. Ewolucja jest więc faktem. Jednak tak rozumiany „fakt ewolucji” nie jest przedmiotem współczesnej kontrowersji. Ewolucjoniści darwinowscy twierdzą jednak dużo więcej niż tylko tyle, że organizmy się zmieniają. Promują oni pogląd, który najogólniej można nazwać makroewolucją biologiczną.

Co to oznacza?

Kluczowe jest tutaj rozróżnienie na mikro- i makroewolucję. Mikroewolucja to właśnie te drobne zmiany, które obserwujemy w świecie biologii, takie jak adaptacje organizmów do nowych środowisk, uodparnianie się bakterii na antybiotyki czy zmiany proporcji osobników o danych cechach w populacji. Podręcznikowy przykład ewolucji to tzw. melanizm przemysłowy. W latach 50. XX w. w Wielkiej Brytanii zaobserwowano, że ćmy krępaka nabrzozaka o ciemnym zabarwieniu wyparły te o jasnym kolorze. Biologowie podejrzewają, że stało się tak w wyniku emisji zanieczyszczeń. Po prostu ćmy ciemne nie były widoczne na zaciemnionych pniach drzew, natomiast ćmy jasne stały się łatwym łupem dla ptaków. Gdy w ciągu kolejnych dekad emisja smogu i innych zanieczyszczeń się zmniejszyła, ćmy o jasnym zabarwieniu ponownie zaczęły dominować w populacji. Ewolucjoniści twierdzą, że jest to przykład działania ewolucji w praktyce (dobór kierunkowy).

Okładka tygodnika Do Rzeczy: 5/2018
Artykuł został opublikowany w 5/2018 wydaniu tygodnika „Do Rzeczy”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

36
  • Alfons and Omegons IP
    Nikt nie wie, i nikt nigdy w 100% się nie dowie, jak powstał świat. W każdym razie bajeczka o jakimś stworzeniu tego świata w sześć dni to jest bujda na resorach, podobnie, jak wymysły na temat niejakiego Jezusa C. W tym ostatnim przypadku na wirtualny byt owego "Jezusa" złożyło się co najmniej kilku podrzędnych "Jezusków", ukatrupionych lege artis tu i tam. Wszystko w temacie. Świat po prostu jest od zawsze i zawsze będzie.
    Dodaj odpowiedź 17 24
      Odpowiedzi: 2
    • Maciek IP
      O ile slyszalem juz byli tacy w historii ktorzy usilowali udowadniac za pomoca nauki stworzenie swiata. U egipcjan slonce bylo bogiem i gaslo (zacmienie slonca przez ksiezyc) by ukarac niewiernych ludzi za ich grzechy... A slogany o bogu i religii mialy by sens gdyby nie jeden prosty fakt... Ile bylo cywilizacji tyle bylo nowych religii i bogow (dzis zreszta tesz wiar jest wiele:chrzescijanstwo islam itd)
      Dodaj odpowiedź 10 11
        Odpowiedzi: 0
      • Merva IP
        Kurcze, gdzie człowiek nie zajrzy, to zaraz myśli o maturze, a weszłam tutaj, żeby właśnie trochę się odstresować ;) Mam nadzieję, że z maturą nie będzie problemu, bo mam już wybrany kierunek studiów. Ktoś wie, od kiedy można składać aplikacje na WSB w Chorzowie?
        Dodaj odpowiedź 4 2
          Odpowiedzi: 2
        • Juergen IP
          Intelekt rosy thun von und toilettenputz przypomina brakujące ogniwo w  Teorii Darwina ... już nie  małpa ale  jeszcze nie homonid . Alte Fotze .
          Dodaj odpowiedź 2 8
            Odpowiedzi: 1
          • alejaja IP
            Pytanie co było pierwsze kura czy jajo tylko z pozoru jest pytaniem z sensem.
            Jak wiadomo większość istot żywych - w tym człowiek - swój początek bierze z jaja.
            Nie trudno zgadnąć co by się stało gdyby Natura była na tyle głupia aby najpierw "stworzyła" jajo. Nawet gdyby coś się z niego wylęgło nic by to nie dało no chyba, że bliźnięta odmiennej płci no ale do tego trzeba by jaj dwóch?
            Dodaj odpowiedź 5 9