Obserwator mediówJedwabny Szlak ominie Polskę? W tle rosyjskie i niemieckie firmy

Jedwabny Szlak ominie Polskę? W tle rosyjskie i niemieckie firmy

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Pixabay / Domena Publiczna
Dodano 192
Rosyjska spółka kolejowa RŻD Logistics i niemiecka firma DB Cargo chcą przekierować dostawy ładunków z Chin do Kaliningradu i Petersburga, a potem do niemieckich portów. Oznacza to pominięcie Polski – informuje "Gazeta Polska Codziennie".

Jak czytamy w "GPC", do portu w Antwerpii dotarł pierwszy w historii pociąg w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Pociąg z 34 kontenerami wyruszył z Tangshan w północno-wschodnich Chinach 26 kwietnia i pokonał liczącą 11 tys. km trasę przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę i Niemcy w 16 dni.

Dziennik podkreśla, że informacja o historycznym transporcie z Chin do Europy Zachodniej w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku to dobra wiadomość dla wielu europejskich przewoźników, w tym dla Polskich Kolei Państwowych, które liczą na zwiększenie chińskich dostaw i swoich dochodów.

Jednak jak zaznacza gazeta, w tym samym czasie pojawiła się inna informacja związana z Jedwabnym Szlakiem, która dla PKP dobra nie jest.

Chodzi o porozumienie podpisane między rosyjską spółką kolejową RŻD Logistics a niemiecką firma DB Cargo, które chcą przekierować dostawy ładunków z Chin do Kaliningradu i Petersburga, a potem do niemieckich portów. – To ostrzeżenie dla Polski, która liczy na zwiększenie chińskich dostaw w ramach Jedwabnego Szlaku – mówią cytowani przez "GPC" eksperci.

"Rosjanie zamierzają oczywiście nadal zarabiać na dynamicznie rosnących przewozach kolejowych w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, ale coraz częściej narzekają na korki na białoruskich i polskich torach" – czytamy.

Czytaj także

 192
  • miro5 IP
    Jedwabny szlak to głównie nowe autostrady a te pójdą południowymi starymi kierunkami gdzie cały rok może trwać komunikacje. Przez Iran Turcję, Bułgarię. Polska buduje odcinek autostrady wschodnia ścianą do Kłajpedy i to ich boli. W Rosji tylko 9 miesięcy zimy więc i tory na nic. Szlak przez Rosję będzie wykorzystywany przez 45 % czasu rocznego a to mało. W Polsce jako wspomożenie tego szlaku będzie Centralny Port Lotniczy. Najbardziej zastanawiająca jest troska całego świata o Polskę, a w domyśle, żeby tylko nam się nie udało. A tu niestety- Teraz Polska. Kto trzyma z USA jeszcze nic nie stracił a może dużo zyskać.
    Dodaj odpowiedź 0 1
      Odpowiedzi: 0
    • tadek IP
      Mamy komu dziękować. Gdy byśmy poszukali kiedy Macierewicz ogłosił tą odmowę inwestycji w Łodzi (chodziło o tereny powojskowe) wiedzieli byśmy, że stało się to zaraz po powrocie Macierewicza z USA. Wszem przytomnym wiadomo, że to USA wszelkimi sposobami starają się blokować Chińskie inwestycje w Europie. Posłużyli się durnym człekiem i tu im się w pełni udało. Zaraz po tej "patriotycznej" odmowie, powstrzymującej Chińską ekspansję, Rosjanie zaproponowali Chińczykom pomoc i udostępnienie swoich kolei i portów. Rosjanie mieli jeszcze jeden atut. W grę wchodziła różnica szerokości torów między Rosją a Polską co utrudniało by przekraczanie granicy. W Rosji Chińskie towary przejadą do portów bez problemów. Macierewicz który z uśmiechem na facjacie i radością w sercu wymazał by Rosję z mapy świata, swoim "patriotycznym czynem" oddał Rosji miliardy jakie mogły wpływać do Polskiego budżetu. Uznanie należy się tu Rosyjskim fachowcom od gospodarki. Pobili naszych ćwoków na zbity pysk.
      Dodaj odpowiedź 2 1
        Odpowiedzi: 0
      • Tolek IP
        PiS nie rozumie znaczenia NJS bo dla nich to głównie węzeł komunikacyjno logistyczny, no pewnie, firmy zachodnioeuropejskie zrobią bunt jak wyprodukujemy coś swojego, wywalą nas z UE I padnie strach na Polske
        Dodaj odpowiedź 5 1
          Odpowiedzi: 0
        • Tolek IP
          Dyskusja jest bezprzedmiotowa bo Polska w tym szlaku ma dla Polski znaczenie gdy my będziemy mogli coś stworzyć, nawet więcej niżcoś I wyeksportować do ludnych Chin. POPiS tego nie zrobi bo karmi ludzi propagandą.
          Dodaj odpowiedź 3 0
            Odpowiedzi: 0
          • gonzo IP
            Dziękujemy pieskowi amerykańskiemu, Antoniemu M., który jako minister obrony storpedował plany budowy zakończenia szlaku w Łodzi przy ul. pryncypalnej na terenie byłej jednostki wojskowej. Teren nagle zaczął być potrzebny. Nic się na nim nie dzieje. Widać amerykańcy mocodawcy interweniowali.
            Dodaj odpowiedź 7 2
              Odpowiedzi: 0
            • petroCPN SA IP
              "Jedwabny Szlak ominie Polskę?"

              Kogoś to martwi? Naprawdę. Mało jeszcze mamy u nas chińskiego badziewia? Bo chyba nikt nie wątpi, że pociągi będą jeździły na zachód pełne towarów Made in China, lecz wracały będą - prawie puste.
              Dodaj odpowiedź 11 17
                Odpowiedzi: 1
              • Zdzislaw Kukula [email protected] IP
                gdyby to byla prawda ,ze jedwabny szlak ominie Polske a pojdzie do naszych wrogow tj Rosji I Niemiec ... to najlepsza wiadomosc jaka ostatnio czytalem ... bylby to dowod ,ze krolowa Maryja ma Polske w swojej opiece ... pomimo glupoty rzadowych elit , ktore chcialy go do Lodzi kierowac.
                Dodaj odpowiedź 6 9
                  Odpowiedzi: 0
                • uznamczyk IP
                  Dopóki Niemcy i Rosjanie tradycyjnie nie umówią się na ponowne skasowanie Polski, to wybierają wariant łagodniejszy eliminacji interesów naszego kraju - ignorowanie Polski jako kraju tranzytowego. Może więc cieszmy się, że trwa czas złoty, nim nadejdzie czas ołowiu.
                  Dodaj odpowiedź 23 3
                    Odpowiedzi: 0
                  • Kazimierz K IP
                    Do niedawna totalna opozycja krytykowała ten projekt, że jest on przeciwko UE. Ja z kolei uważam, że tego typu inwestycja realizowana z takimi państwami jak Rosja i Chiny, tworzy określone zagrożenia polityczne i bezpieczeństwu. Teraz z kolei przeciwnicy Polski zupełnie wysuwają inne wymyślone zarzuty, byle tylko dokopać PIS. Psy i szczeniaki szczekają, a karawana jedzie dalej.
                    Dodaj odpowiedź 26 3
                      Odpowiedzi: 0
                    • mirmir IP
                      To Robota agenta Antoniego!
                      Dodaj odpowiedź 8 13
                        Odpowiedzi: 0
                      • jaro7 IP
                        Każdy dyma naszych "fachowców" od polityki.Pamiętam jak Morawiecki cieszył michę że u nas będzie kończył się Jedwabny szlak,ale potem zadziałał Antoni Macierewicz,potem amerykanie nacisnęli i po ptokach.Węgrzy przejęli dużą część tych interesów bo maja pragmatycznego premiera który mało gada a dużo robi(czyli odwrotnie od Morawieckiego).Dyletanctwo w polityce PiS jest kosmiczne.Trzymaja się pana z usa i izraela choć NIC z tego nie maja a w tym czasie Orban dogaduje się z UE,Rosja i Chinami.
                        Dodaj odpowiedź 32 8
                          Odpowiedzi: 0
                        • Anakonda IP
                          To ja mam pytanie do was ci co tak płaczą że chiny omina Polske czy komunizm jest dobry czy zły..Czy ruski czy chinski to jedno gowno Partia o wszystkim decyduje u siebie TO CO MYŚLICIE ZE U NAS TEGO NIE ZROBI
                          Dodaj odpowiedź 11 11
                            Odpowiedzi: 1
                          • obywatel IP
                            Brawo dla Macierewicza! Dzięki niemu Jedwabny Szlak ominie Polskę, a powstać i tak powstanie. I Rosja i kraje tranzytowe na trasie z Pireusu do Budapesztu.
                            Co ten Macierewicz dobrego dla Polski zrobił, tak konkretnie?
                            Dodaj odpowiedź 15 19
                              Odpowiedzi: 1
                            • ----- IP
                              Dopiero teraz o tym pomyślałem. Chińczycy chcieli mieć jedwabny szlak. Do tego potrzebowali strategicznych partnerów. Przede wszystkim Rosji, bo nie ma innej drogi dla pociągów z Chin do Europy. Potrzebują też Niemiec, bo to najpotężniejszy i jeden z najbogatszych krajów Europy Zachodniej i Środkowej. Przeprowadzenie takiego szlaku przez Polskę byłoby wygodniejsze, ale można się bez tego obejść. Rynek niemiecki i rosyjski są zbyt ważne, żeby je pominąć, a przez Rosję musi przebiegać kolej, więc ta inwestycja nie może być zrealizowana bez współpracy z tymi krajami. No i tu mam takie pytanie. Skoro tak nam zależało na byciu częścią tej inwestycji, to kto i kiedy próbował na ten temat rozmawiać z Putinem i z Merkel? Oczywiście wizyta Dudy w Chinach była bardzo ważna, ale bez porozumienia z naszymi sąsiadami nie mogliśmy nic osiągnąć.
                              Do tego decyzja Macierewicza o odmowie sprzedaży działki pod terminal w Łodzi.
                              I do kogo te pretensje?
                              Dodaj odpowiedź 22 10
                                Odpowiedzi: 1
                              • pamiętający IP
                                Jakie to wszytko po PISowsku podłe i zakłamane.
                                Najpierw nie pozwolić wybudować poprzez terytorium Polski a potem drzeć na cały świat japę o krzywdzie bo budują gdzie indziej. Tak było z rurociągiem NordStream i tak jest z tym "Jedwabnym szlakiem" którego budowę uwalił Macierewicz zabraniając już prawie załatwionej budowy terminalu w Łodzi.
                                Dodaj odpowiedź 16 18
                                  Odpowiedzi: 1

                                Czytaj także