Antyrządowy spektakl w Krakowie? Barbara Nowak krytykuje ''Dziady''

Antyrządowy spektakl w Krakowie? Barbara Nowak krytykuje ''Dziady''

Dodano: 
Barbara Nowak Małopolski Kurator Oświaty
Barbara Nowak Małopolski Kurator Oświaty Źródło:Facebook / Barbara Nowak Małopolski Kurator Oświaty
Małopolska Kurator Oświaty Barbara Nowak odradza szkołom wyjście na spektakl ''Dziady'' grany w krakowskim Teatrze Słowackiego.

W piątek w Teatrze im. Juliusza Słowackiego odbyła się premiera ''Dziadów'' w reżyserii Mai Kleczewskiej. Spektakl spotkał się z krytyką Małopolskiego Kuratora Oświaty.

''Używanie dzieła do celów politycznych''

Barbara Nowak opublikowała w mediach społecznościowych wpis, w którym przekonuje, że interpretacja dzieła Adama Mickiewicza wystawiana przez krakowski teatr jest haniebna i antyrządowa.

"Odradzam organizację wyjść szkolnych na spektakl 'Dziady' w Teatrze J. Słowackiego. W mojej ocenie haniebne jest używanie dzieła wieszcza A. Mickiewicza dla celów politycznej walki współczesnej opozycji antyrządowej z polską racją stanu" – napisała Barbara Nowak na Twitterze.

twitter

Oficjalny komunikat w tej sprawie wydało również Małopolskie Kuratorium Oświaty, w którym czytamy, że spektakl „zawiera treści, które nie wpisują się w cele systemu oświaty określone w art. 1 pkt 1-3 Prawa Oświatowego"

„Wskazana (...) interpretacja 'Dziadów' Adama Mickiewicza jest swobodną emanacją poglądów środowiska, które pragnie kształtować spojrzenie społeczne na współczesną Polskę nie z troską, miłością należną Ojczyźnie, lecz z nienawiścią do jej rodowodu historycznego, do tożsamości narodu ugruntowanego na fundamencie tradycji cywilizacji łacińskiej. Ten spektakl zawiera i promuje treści, które pozostają w jawnej sprzeczności z celami wychowania młodych Polaków określonych w preambule Prawa Oświatowego" – czytamy w oświadczeniu Małopolskiego Kuratorium Oświaty.

Teatr odpowiada na zarzuty

Teatr im. Juliusza Słowackiego wydał oświadczenie, w którym czytamy, że dyrekcja przyjęła stanowisko Barbary Nowak z „wielkim zdumieniem i zafrasowaniem”.

„Maja Kleczewska powierzyła rolę Konrada kobiecie, nie odbierając nic oryginałowi, odkrywając za to nowe sensy. Mówiona przez nią Wielka improwizacja – bez zmian w tekście, bez żadnych dodatkowych efektów, mówiona samotnie na pustej scenie – brzmi dziś niezwykle mocno i dobitnie. W naszym mniemaniu powstał spektakl mądry, odważny, we wnikliwy sposób dialogujący zarówno z tekstem Mickiewicza, jak i z otaczającą nas rzeczywistością” – czytamy w oświadczeniu teatru.

Dodano, że teatr jest przestrzenią do dyskusji.

„Głęboko wierzymy, że właśnie tworząc spektakle, oglądając je, dyskutując o nich, a nawet kłócąc się na ich temat, tworzymy wspólną przestrzeń wzajemnego zrozumienia i empatii” – napisała dyrekcja teatru.

facebookCzytaj też:
"Widzenie Eneasza" – czyli skąd się wzięło moje życie sekretne. Nowa książka Piotra Goćka
Czytaj też:
Zbigniew Cybulski. Tragiczna śmierć niezapomnianego aktora

Źródło: Interia.pl / Twitter / Teatr im. Juliusza Słowackiego
Czytaj także