Inflacja zmieniła wakacyjne plany Polaków? Jest sondaż

Inflacja zmieniła wakacyjne plany Polaków? Jest sondaż

Dodano: 
Morze, zdjęcie ilustracyjne
Morze, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Pixabay
Czy w związku ze wzrostem cen Polacy zmienili tegoroczne plany wakacyjne? Pracownia SW Research przeprowadziła nowy sondaż.

Inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 11,1 proc. w czerwcu 2023 r. w ujęciu rocznym wobec 11,5 proc. w maju 2023 r. Jak podał Narodowy Bank Polski, inflacja bazowa po wyłączeniu cen administrowanych wyniosła w czerwcu bieżącego roku 10,3 proc. w ujęciu rocznym wobec 12,1 proc. w maju.

Inflacja bazowa po wyłączeniu cen najbardziej zmiennych wyniosła 14,4 proc. w czerwcu wobec 14,9 proc. w maju. Inflacja bazowa liczona metodą 15-procentowej średniej obciętej wyniosła 12,8 proc. w czerwcu wobec 13,5 proc. w maju. Wskaźnik cen i usług konsumpcyjnych (inflacja CPI) wyniósł 11,5 proc. rok do roku w czerwcu 2023 r. wobec 13 proc. rok do roku w maju.

Plany wakacyjne Polaków

Ankieterzy pracowni SW Research w sondażu dla portalu rp.pl spytali, czy w związku ze wzrostem cen, Polacy zmienili w tym roku plany wakacyjne.

Najwięcej, ponieważ 35,5 proc., respondentów odpowiedziało, że nie zmieniło tegorocznych planów wakacyjnych. 23,4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że skróciło wakacje lub zmieniło miejsce wakacji w związku ze wzrostem cen. 21,8 proc. badanych zrezygnowało z wakacji. 10,2 proc. uczestników badania stwierdziło, że nie stać ich było na wyjazd wakacyjny już przed wzrostem cen. Natomiast 9,1 proc. respondentów nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie.

Wiktoria Maruszczak z firmy SW Research wskazała, że czterech na 10 badanych z wykształceniem wyższym nie zmieniło planów wakacyjnych, pomimo wzrostu cen. Stabilność planów wakacyjnych wobec inflacji rośnie wraz z wiekiem i dochodem netto. Cztery osoby na 10 (41 proc.) z miast wielkości między 100 a 199 tys. mieszkańców nie zmieniły planów wakacyjnych, mimo wzrostu cen.

Sondaż został przeprowadzony w dniach 18-19 lipca 2023 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej, tak aby odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Czytaj też:
Analiza: Inflacja obniży się o 3,5 pkt proc. do końca br. i sięgnie ok. 8 proc. w grudniu

Źródło: rp.pl
Czytaj także