Rekordowe inwestycje w wygodną kolej
Artykuł sponsorowany

Rekordowe inwestycje w wygodną kolej

Dodano: 
Polskie koleje
Polskie koleje Źródło: Materiały prasowe
Spółki Grupy PKP realizują bezprecedensowe programy inwestycyjne, dzięki którym polska kolej zyska oblicze na miarę XXI w.

Krajowy Program Kolejowy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują rekordowy program inwestycyjny, którego głównym celem jest wyrównanie dostępności komunikacyjnej w Polsce, zwiększenie możliwości komfortowych podróży w miastach i aglomeracjach oraz stworzenie lepszych warunków dla kolejowych przewozów towarowych. Wartość Krajowego Programu Kolejowego (KPK), obejmującego ponad 230 projektów, to blisko 76 mld zł. Jego finansowanie zapewniają znaczące środki z programów europejskich i budżetu państwa.

Już teraz podróżni mogą korzystać z pierwszych efektów KPK. Tylko w 2019 r. PLK udostępniły na modernizowanych trasach ponad 300 komfortowych peronów, a to dopiero początek. Wraz z postępem inwestycji modernizowane są stacje i przystanki na najważniejszych liniach kolejowych kraju: Lublin – Warszawa, Kraków – Katowice, Poznań – Szczecin czy Kraków – Zakopane. Stacje są też konsekwentnie dostosowywane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nie zapomniano również o mniejszych miejscowościach. Tylko od 15 grudnia ub.r. udostępniono podróżnym 18 nowych przystanków, które zapewniają dostęp do kolei. Nowe obiekty służą podróżnym m.in. na Podlasiu, Dolnym Śląsku, Lubelszczyźnie czy Opolszczyźnie.

Jednym z priorytetów KPK jest także poprawa bezpieczeństwa pasażerów. W związku z tym na sieci kolejowej zamontowano setki nowych rozjazdów, a nowoczesne systemy dbają o bezpie- Rekordowe inwestycje w wygodną kolej Spółki Grupy PKP realizują bezprecedensowe programy inwestycyjne, dzięki którym polska kolej zyska oblicze na miarę XXI w. czeństwo na kilku tysiącach kilometrów nowych torów. Ponadto bezkolizyjne skrzyżowania oraz dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach kolejowo-drogowych ułatwiają komunikację na drogach. Jednocześnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie zapominają o przewoźnikach towarowych. Oddawane są lepiej przygotowane do przewozu ładunków trasy, m.in. na Górnym Śląsku, a także modernizowane są linie prowadzące do portów morskich.

PKP CARGO – zakup i modernizacja taboru

Inwestycje spółki PKP Cargo S.A., której głównym obszarem działalności są kolejowe przewozy towarowe, do 2022 r. będą się koncentrować na zakupie i modernizacji taboru. Obecnie spółka realizuje największe w historii zakupy taboru intermodalnego: wagonów platform do przewozów kontenerowych i lokomotyw wielosystemowych. Spółka zakupi 1156 nowych platform i pięć lokomotyw za ponad 550 mln zł, z czego prawie 276 mln zł stanowi unijna dotacja. W ubiegłym roku podpisano w tej sprawie dwie umowy: z firmą Tatravagónka ze Słowacji oraz z konsorcjum Wagony Świdnica i Astra Rail. Wagony i lokomotywy będą wykorzystywane do realizacji krajowych oraz zagranicznych przewozów intermodalnych na szlaku handlowym północ-południe oraz na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku. Ważne inwestycje będą też prowadzone na terenie Małaszewicz, gdzie PKP Cargo S.A. ma centrum logistyczne z infrastrukturą torową. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie przepustowości Małaszewicz w związku z perspektywami wzrostu w kolejnych latach przewozów kolejowych na trasie Chiny – UE – Chiny.

„PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”

Inna spółka Grupy PKP, PKP Intercity, również realizuje bezprecedensowy program inwestycyjny. W rok 2020 weszła z umowami podpisanymi blisko na 4,3 mld zł brutto, których pierwsze efekty realizacji już widać na torach. Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” ma być kołem zamachowym dla rozwoju przewoźnika, z którego usług skorzystało w ubiegłym roku blisko 49 mln pasażerów. To niemal o 18 mln podróżnych więcej niż w 2015 r., co oznacza wzrost aż o 57 proc. w ciągu zaledwie czterech lat. Na wysokie zainteresowanie usługami spółki wpływa coraz większa dostępność kolei i stale rosnący komfort podróżowania.

To dlatego strategia przewoźnika zakłada zakup i modernizację taboru oraz zaplecza technicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na ten cel ponad 7 mld zł, przy aktywnym wykorzystaniu funduszy unijnych i środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i właściwymi ministerstwami. Po zakończeniu programu inwestycyjnego w 2023 r. tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. To oznacza, że największy polski przewoźnik kolejowy kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego trzeba dodać ogromne inwestycje wagonowe – PKP Intercity zmodernizuje ok. 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów.

Te zmiany odczują przede wszystkim pasażerowie, ponieważ w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich z bezprzewodowego Internetu. Z tych udogodnień już teraz korzystają osoby podróżujące z PKP Intercity wagonami, które zmodernizował zakład H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Do tej pory tabor PKP Intercity został wzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony, spośród ponad 400, których dotyczą już podpisane umowy modernizacyjne. Z końcem listopada 2019 r. zakończył się też montaż Wi-Fi we wszystkich dostępnych składach Pendolino. Tym samym usługa bezprzewodowego Internetu jest dostępna we wszystkich obecnie wykorzystywanych elektrycznych zespołach trakcyjnych przewoźnika. W grudniu ub. roku każdy zalogowany w pociągu użytkownik korzystał z Wi-Fi średnio przez ok. dwie godziny, co oznacza, że Internet towarzyszy pasażerom pociągów Pendolino przez znaczną część podróży. Na tym jednak nie koniec inwestycji. Zawarte przez PKP Intercity z polskimi producentami umowy zakładają odebranie w najbliższych latach kolejnych nowoczesnych pojazdów.

Inwestycje, innowacje i CarSharing

PKP S.A. realizuje równolegle Program Inwestycji Dworcowych, który jest największym tego typu w historii polskiej kolei. W ciągu kilku lat spółka zamierza zmodernizować lub wybudować od nowa ok. 200 obiektów na terenie całej Polski. Wartość programu szacowana jest na ok. 1,5 mld zł, zaś podstawowym źródłem finansowania mają być w tym przypadku fundusze unijne, które pokryją ok. 65 proc. wszystkich środków. Spółka stawia jednak również na innowacje. PKP stworzyło autorski program „Innowacyjne Dworce Systemowe”, który polega na budowie nowoczesnych budynków z ekologicznymi rozwiązaniami, jak choćby panelami fotowoltaicznymi, odzyskiem wody deszczowej do spłukiwania toalet czy oświetleniem LED. Zastosowanie nowych technologii ma obniżyć koszty eksploatacji, a także ograniczyć negatywny wpływ budynków na środowisko. Do tej pory w formacie IDS powstały dworce m.in. w Nasielsku, Mławie czy Ciechanowie. Równolegle rozwijane są także innowacje mające na celu zwiększenie efektywności eksploatacyjnej dworców, jak choćby system inteligentnego zarządzania budynkiem, który integruje instalacje występujące na obiekcie dworcowym.

W następnych etapach planowane jest wdrożenie przy dworcach kolejowych usług CarSharingu, czyli krótkoterminowego wypożyczania: samochodów elektrycznych, skuterów elektrycznych i rowerów elektrycznych. PKP S.A. planuje uruchomienie systemu pojazdów współdzielonych przy dworcach kolejowych, które pozwolą na połączenie podróży pociągiem z indywidualnym środkiem transportu. W tej usłudze pasażerowie PKP Intercity będą mogli zarezerwować samochód z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby oczekiwał na podróżnego po przyjeździe do stacji przeznaczenia. Takie rozwiązanie ma służyć m.in. zachęceniu nowych klientów do korzystania z usług kolei. Pierwszy punkt CarSharingu zostanie udostępniony w Trójmieście. Kolejnym autorskim projektem spółek Grupy PKP są stacje ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO, których głównym celem jest zwiększenie dostępności tego rodzaju miejsc, aby zachęcić kierowców do korzystania z pojazdów przyjaznych środowisku naturalnemu. Do tej pory uruchomiono osiem stacji ładowania przy dworcach, m.in. w Katowicach, Warszawie oraz we Wrocławiu.

Artykuł został opublikowany w 6/2020 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także