Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego odwołany ze stanowiska

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego odwołany ze stanowiska

Dodano: 
Mikołaj Wild
Mikołaj Wild Źródło: PAP / Leszek Szymański
Mikołaj Wild został odwołany z funkcji prezesa Centralnego Portu Komunikacyjnego.

O sprawie informuje portal tvn24.pl. Odwołanie Wilda to element większych zmian w spółce, która ma nadzorować budowę lotniska w Baranowie. W środę Maciej Lasek, pełnomocnik premiera ds. CPK, odwołał radę nadzorczą spółki.

W skład nowej rady weszli: Filip Czernicki (przewodniczący), Andrzej Ilków (wiceprzewodniczący), Adam Sanocki oraz Magdalena Jaworska-Maćkowiak. Jak podają media, przez trzy miesiące pełniącym obowiązki prezesa będzie Filip Czernicki.

CPK jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.

Co dalej z CPK?

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to sztandarowy projekt Prawa i Sprawiedliwości. Jednak po wyborach z 15 października i zmianie władzy jego przyszłość stanęła pod znakiem zapytania.

Maciej Lasek mówił w grudniu w wywiadzie radiowym, że projekt CPK należy "urealnić" oraz poddać dogłębnej analizie. Oświadczył, że nie wierzy w planowany termin uruchomienia CPK, czyli 2028 r. Jego zdaniem bardziej prawdopodobny jest rok "2032, a może 2035".

W expose premier Donald Tusk zapowiadał, że przyszłość CPK zostanie rozstrzygnięta w sposób transparentny, przy udziale niezależnych ekspertów, a sam projekt będzie służył Polsce.

Strategiczna inwestycja

Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowane nowe lotnisko, które w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Zalicza się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Czytaj też:
Horała: Maciej Lasek ma bardzo blade pojęcie o CPK
Czytaj też:
CPK. Jest pozwolenie na budowę tunelu pod centrum Łodzi

Źródło: tvn24.pl, ISB News
Czytaj także