Zakaz sprzedaży aut z silnikiem spalinowym. PE podjął decyzję

Zakaz sprzedaży aut z silnikiem spalinowym. PE podjął decyzję

Dodano: 
Jadące samochody. Zdj. ilustracyjne
Jadące samochody. Zdj. ilustracyjne Źródło: Pixabay
Posłowie do Parlamentu Europejskiego zagłosowali w środę za zakazem sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Zakaz ma wejść w życie od 2035 roku.

Za przyjęciem stanowiska głosowało 339 posłów, przeciw było 249, a 24 wstrzymało się. Chociaż przepisy dotyczące zakazu sprzedaży diesli i aut benzynowych w krajach UE muszą być jeszcze przedyskutowane i uchwalone przez Radę Unii Europejskiej, to głosowanie w PE jest postrzegane jako najważniejszy krok w tym procesie. Pełne zatwierdzenie nowych przepisów prawdopodobnie będzie oznaczać spadek sprzedaży samochodów hybrydowych i szybkie przejście na modele w pełni elektryczne.

– Czuję ogromną ulgę i jestem zadowolony z wyniku. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitną rewizję celów na rok 2030 i opowiedział się za stuprocentowym celem na rok 2035, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku – powiedział holenderski europoseł Jan Huitema, który kierował opracowywaniem projektu nowych przepisów.

Przegłosowany w środę dokument to w istocie stanowisko Parlamentu Europejskiej do negocjacji z państwami członkowskimi na temat wprowadzenia zakazu. Tym samym europosłowie poparli stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie.

Zielona transformacja

Komisja Europejska po raz pierwszy ogłosiła plan wycofania samochodów z silnikami spalinowymi z unijnego rynku w sierpniu zeszłego roku. Aby ułatwić przejście na samochody elektryczne, KE przyjęła stanowisko, że będzie wymagała od 27 państw członkowskich UE zwiększenia możliwości ładowania takich pojazdów. Punkty ładowania będą instalowane co 60 kilometrów na głównych autostradach, a minimalna stawka podatku od benzyny i oleju napędowego zostanie podwyższona.

Branża motoryzacyjna odgrywa kluczową rolę w gospodarce Europy, odpowiadając za 7 proc. unijnego PKB i zapewniając 14,6 mln miejsc pracy w regionie. Jednak transport to jedyny sektor, w którym poziomy emisji gazów cieplarnianych rosną. Pojazdy drogowe odpowiadały za 21 proc. emisji CO2 w 2017 roku.

Wielka Brytania, która nie jest członkiem UE, ogłosiła w zeszłym roku, że zabroni sprzedaży nowych samochodów benzynowych i z siniakiem wysokoprężnym od 2030 r., a sprzedaż niektórych nowych hybryd będzie kontynuowana do 2035 r.

Czytaj też:
Timmermans odwiedził fabrykę we Wrocławiu. W tle Europejski Zielony Ład
Czytaj też:
Nowa strategia leśna UE do 2030 roku. Europosłowie piszą do Timmermansa

Źródło: CNN
Czytaj także