Głosowanie w PE. Sześciu europosłów z Polski za zakazem aut spalinowych

Głosowanie w PE. Sześciu europosłów z Polski za zakazem aut spalinowych

Dodano: 
Współprzewodniczący Nowej Lewicy, europoseł Robert Biedroń
Współprzewodniczący Nowej Lewicy, europoseł Robert Biedroń Źródło: PAP / Tomasz Gzell
Europarlament poparł kolejną radykalną regulację Unii Europejskiej. Chodzi o zakazywanie aut spalinowych. Którzy politycy z Polski głosowali za tym pomysłem?

Na wtorkowym posiedzeniu Parlament Europejski zatwierdził nowe cele redukcji emisji CO2 wytwarzanych przez samochody osobowe i dostawcze.

Nowe cele redukcji poparło 340 eurodeputowanych, przeciw było 279, a 21 wstrzymało się od głosu.

Dziennikarz Polsat News Wojciech Dąbrowski sprawdził, którzy eurodeputowani z Polski głosowali "za". To: Marek Belka, Robert Biedroń, Włodzimierz Cimoszewicz, Bogusław Liberadzki, Leszek Miller, Sylwia Spurek i Adam Bielan.

Europoseł Bielan poinformował, że podczas głosowania popełnił pomyłkę, po czym złożył korektę. Zgłoszenie zostało już uwzględnione.

twitter

Radykalna regulacja Unii Europejskiej

Jak poinformował Parlament Europejski w komunikacie, przepisy torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku (unijny cel polegający na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100 proc. w stosunku do roku 2021). Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych

W przypadku małego wolumenu produkcji w roku kalendarzowym (od 1 tys. do 10 tys. nowych samochodów osobowych lub od 1 tys. do 22 tys. nowych samochodów dostawczych) producent może uzyskać zwolnienie z tych przepisów do 2035 roku (producenci wytwarzający mniej niż 1 tys. nowych pojazdów rocznie będą nadal z nich zwolnieni).

Obecny mechanizm zachęt dotyczący pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych zostanie tak zmodyfikowany, aby odpowiadał oczekiwanym tendencjom w sprzedaży. Mechanizm ten obecnie nagradza producentów sprzedających więcej takich pojazdów (o poziomie emisji od 0 do 50g CO2/km, takich jak samochody elektryczne i wysokowydajne samochody hybrydowe) niższymi celami emisji CO2. Odsetek ten na lata 2025 – 2029 wynosi 25 proc. sprzedaży nowych samochodów osobowych i 17 proc. sprzedaży nowych samochodów dostawczych. Jednak od 2030 roku zachęty te mają zostać zniesione, co zaznaczył Parlament Europejski w swoim oficjalnym oświadczeniu, na które powołało się ISBnews.pl.

Europarlament przypomniał także, że od 2025 roku co dwa lata Komisja Europejska będzie publikować sprawozdanie, w którym oceni postępy w dążeniu do bezemisyjnego ruchu drogowego.

Po przegłosowaniu tekstu aktu prawnego, aby wejść w życie, będzie on musiał jeszcze zostać zatwierdzony przez Radę Europejską i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Czytaj też:
"W jakim kraju żyjemy?" Bosak i Mentzen: Regulacja Trzaskowskiego wspierana przez rząd PiS
Czytaj też:
Co z Polakami, których nie będzie stać na auta "ekologiczne"? Poseł ma pomysł
Czytaj też:
W Brukseli porozumienie ws. radykalnej regulacji. Ziemkiewicz: Znamy datę końca UE

Źródło: Twitter / ISBNews
Czytaj także