"W dniu 17 stycznia 2024 r. Pełnomocnik Rządu ds. CPK, działający jako Zgromadzenie Wspólników Centralnego Portu Komunikacyjnego, odwołał dotychczasowy skład Rady Nadzorczej Spółki" – poinformowała spółka CPK w komunikacie przesłanym money.pl.
Podano, że w skład nowej rady weszli: Filip Czernicki (przewodniczący), Andrzej Ilków (wiceprzewodniczący), Adam Sanocki oraz Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
"Dziękujemy Członkom dotychczasowej Rady Nadzorczej CPK za ich współpracę i zaangażowanie na rzecz Projektu" – dodano.
Przyszłość CPK. Jakie jest stanowisko Macieja Laska?
Maciej Lasek mówił w grudniu w wywiadzie radiowym, że projekt CPK należy "urealnić" oraz poddać dogłębnej analizie. Oświadczył, że nie wierzy w planowany termin uruchomienia CPK, czyli 2028 r. Jego zdaniem bardziej prawdopodobny jest rok "2032, a może 2035".
– Jeżeli mamy budować CPK, to zajmijmy się tym na zasadzie zrównoważonego myślenia. Czy nam są potrzebne kolejne drogi szybkiego ruchu? Jeżeli budujemy te drogi i jednocześnie wzdłuż tego budujemy kolej, to gdzie się człowiek przesiądzie? Na kolej, czy na drogę? Tych problemów jest dużo i dlatego chcemy najpierw dokonać poważnej analizy. Myślę, że potrwa to parę miesięcy. To nie jest długi czas – przekonywał.
– Wyobraźmy sobie, że mamy jedno lotnisko centralne – póki co nie przesądzam, czy i kiedy będzie budowane lotnisko – które ma je zastąpić, ale na rozsądnych podstawach i na rozsądnych zasadach. Mamy (lotnisko) Chopina, które możemy wykorzystać bardziej bez strat dla mieszkańców okolicy, a jednocześnie świetnie skomunikowane, mamy Modlin – tłumaczył Lasek w Radiu Zet.
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko
Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowane nowe lotnisko, które w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Zalicza się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Czytaj też:
"i9:30" uderza w CPK. "Materiał gorzej niż skandaliczny"