Własny biznes i odejście z pracy na etacie to marzenie wielu młodych osób. Jednym z pomysłów jest stworzenie własnej marki odzieżowej. Choć to trudny rynek, to satysfakcja z ubierania setek, a nawet tysięcy osób jest bardzo duża. Według bazy firm ALEO.com w Polsce działa ponad 3 miliony firm, a wiele z nich zajmuje się produkcją ubrań. Wartość rynku odzieżowego, w naszym kraju, zbliża się do 40 mld złotych rocznie. Przedstawiamy kilka z nich, które łączą modę z inspiracjami związanym z regionem, z którego pochodzą.
Gryfnie
„Som my fest radzi kiej widzymy, że przajecie ślonskij godce, tak samo jako my, beztóż piszymy dlo Wos tyż ło downych ślonskich tradycjach i dzisiyjszym Ślonsku” - piszą o sobie na swojej stronie właściciele sklepu Gryfnie. Katowicki sklep zaczynał jako profil na Facebooku, na którym pojawiały się ciekawostki dotyczące gwary i historii Śląska. Obecnie Gryfnie (co po śląsku oznacza ładnie lub fajnie) to sklep internetowy i 4 punkty stacjonarne w Katowicach, Chorzowie, Rybniku i Gliwicach. Właściciele mocno angażują się w działalność społeczną i kulturalną na Śląsku, dlatego produkty firmy Gryfnie można spotkać na wielu imprezach i wydarzeniach lokalnych.
RISK made in warsaw
Markę stworzyły w 2011 roku dwie przyjaciółki Antonina Samecka i Klara Kowtun, dziś ich sukienki znane są nie tylko w Polsce, ale również poza naszymi granicami. Jak same piszą na swojej stronie „…najbardziej lubimy na nowo opowiadać o tym, co lokalne i najbliższe nam samym. Warszawski śnieg zimą, który jest naszym zdaniem najpiękniejszy na świecie, kwiaty z polskiej łąki naszego dzieciństwa czy łowickie etno z Mazowsza”. Ale lokalność RISK-a łączy się dobrym czuciem światowych trendów i czasów, w jakich funkcjonujemy. W firmowym butiku mieszczącym się przy ulicy Szpitalnej w Warszawie odbywają się wydarzenia artystyczne, jak koncerty, spotkania autorskie i wystawy.
KOKOworld
Trudno znaleźć bardziej światową, a jednocześnie lokalną markę niż KOKOworld założony przez Agatę Kurek z Krakowa. Bo choć ich produkty powstają w Małopolsce, to do produkcji wykorzystują materiał od rękodzielników z całego świata: od Senegalu, przez Kolumbię, Maroko i Indonezję, po Tajlandię, ale i polską Gdynię. Marka KOKOworld bardzo poważnie podchodzi do zasad Fair Trade, dlatego kupując u nich, można mieć pewność, że wszystkie produkty powstały z poszanowaniem pracy i środowiska naturalnego.
Farwa
Galeriô i Warkòwniô Kaszëbsczi Módë, czyli Galeria i Pracownia Kaszubskiego Designu, bo tak po kaszubsku brzmi nazwa pracowni, w której powstają ubrania w regionalnym stylu. Bluzy i koszule w kaszubskie wzory, biżuteria, ale także materiały edukacyjne przybliżające kulturę, folklor i tradycję tego regionu. Poza produkcją odzieży Farwa stawia na warsztaty dla dzieci, podczas których przybliża techniki plastyczne, ale nie tylko. Jak wszystkie wymieniane przez nas marki, tak samo tutaj, kultura i dziedzictwo regionu jest integralną częścią firmy. Dlatego prowadzone są tutaj wykłady na temat kaszubskiego dziedzictwa, mody i kultury.