Prace wykona firma Metroprojekt, która przygotuje koncepcję przebiegu linii M4 i dokumentację niezbędną do realizacji kolejnych etapów planowanej inwestycji. Prace te zakończą się w 2027 roku i będą kosztować 52,2 mln złotych.
Docelowo – pięć linii metra
– Konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4 – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. – Rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z moich priorytetów. W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy, powstają już projekty dla pierwszego odcinka linii M3 – dodaje prezydent m.st. Warszawy.
Postępowanie przetargowe, które wygrał Metroprojekt zostało ogłoszone w marcu br. W międzyczasie wszystkie zgłoszone oferty badała komisja składająca się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic. Dodatkowo procedurę przetargową w zakresie odwołań od nieodtajnienia tajemnicy przedsiębiorstwa rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza.
Najdłuższa linia
Kolejnym etapem prac będzie podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Na tym etapie opracowany zostanie między innymi projekt koncepcyjny z licznymi analizami. Pprzygotowana będzie też dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska. Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych. Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.
"Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia." – informuje Urząd Miasta Warszawa. Władze miasta informowały wcześniej, że budowa tej linii metra ma zakończyć się w roku 2050.
Czytaj też:
Romanowski i Błaszczak stracili immunitety. Morawiecki: Skandal i hańba!Czytaj też:
"Do skutku". Lewica złoży kolejny projekt ws. aborcji