Obserwator mediówOto jak Onet manipuluje. Chodzi o PFN

Oto jak Onet manipuluje. Chodzi o PFN

Logo portalu Onet.pl
Logo portalu Onet.pl / Źródło: Wikimedia Commons
Dodano 43
Od kilku dni portal Onet publikuje artykuły oskarżające Polską Fundację Narodową o niegospodarne zarządzanie pieniędzmi podatników. Jednak w celu udowodnienia swych tez dziennikarze posługują się manipulacją.

Polska Fundacja Narodowa w celu promocji naszego kraju wynajęła amerykańską firmę PR, której zapłacono miliony dolarów. Jednym z jej zadań było stworzenie filmów promujących Polskę. Artykuły jakie w ostatnim czasie ukazywały się na portalu Onet jednoznacznie sugerowały marnotrawstwo publicznych środków przez Fundację. Autor artykułu Andrzej Stankiewicz, aby dowieść swoich tez, posunął się jednak do manipulacji.

"Kompletną katastrofą jest serwis na YouTube, który subskrybuje trzynaście osób. Niemal wszystkie z prawie 40 umieszczonych tam filmów to wypowiedzi z konferencji organizowanych przez WHWG dla Polskiej Fundacji Narodowej. Najczęstsza oglądalność — poniżej 10 wyświetleń, choć materiały wiszą od kilku miesięcy" – czytamy na Onecie.

Same dane są prawdziwe, ale cała wypowiedź jest manipulacją, gdyż dziennikarz "zapomniał" dodać, że poza internetem filmy były nadawane również w telewizji amerykańskiej. Około 100 milionów widzów Fox News i CNBS obejrzało filmy reklamujące Polskę. Nagrania były prezentowane w prime time przed świętami, kiedy oglądalność telewizji jest największa. Należy również zaznaczyć, że filmy zostały bardzo ciepło przyjęte przez amerykańskich widzów. W FOX News uzyskały one 94 proc. "positive sentiment", a w CNBS 96 proc.

Warto nadmienić, że jeden z filmów obejrzał m.in. Eric Trump, który następnie udostępnił wideo na swoim Twitterze z kilkoma ciepłymi zdaniami.

PFN odpowiada

Do sprawy odniosła się sama Polska Fundacja Narodowa, która w opublikowanym oświadczeniu odpiera zarzuty przewijajace się przez artykuł Stankiewicza.

"Fundacja kategorycznie przeciwstawia się włączeniu działań Fundacji przez portal Onet w kampanię wyborczą. Z ubolewaniem przyjmujemy fakt, że Grupa Onet wybiórczo i subiektywnie postanowiła wykorzystać współpracę Polskiej Fundacji Narodowej z White House Writers Group, aby zdeprecjonować i zdyskredytować podejmowane przez Fundację działania" - czytamy w opublikowanym komunikacie.

"Prowadzone testowo profile w mediach społecznościowych przez White House Writers Group były działaniem uzupełniającym w fazie pilotażowej i nie stanowiły zasadniczego przedmiotu porozumienia z Fundacją, a zostały przez Onet błędnie przedstawione jako bezpośredni i główny cel kooperacji. Zdecydowanie nie zgadzamy się z taką subiektywizacją przekazu i interpretowania działań instytucji społeczeństwa obywatelskiego w kategoriach gry wyborczej" - podkreśla zarząd PFN

Czytaj także:
"Próba wpływania na rzeczywistość polityczną". PFN odpowiada na tekst Onetu
Czytaj także:
"Nie zostawimy tego". Schetyna zapowiada zawiadomienie prokuratury ws. PFN

/ Źródło: Onet.pl
/ jfi

Czytaj także

 43
  • smętek IP
    Onet i wysługujący się Niemcom Stankiewicz robią dobrą minę do złej gry. Ale, nie tak jak w Polsce, sądy amerykańskie raczej nie będą sprzyjać onetowi, nie będą dla niego litościwe. I dobrze. Najlepiej, by ten niemiecki portal splajtował, nim go zredukują polskie ustawy o ograniczeniach obcych wydawców, a zwłaszcza niemieckich, najsilniejszych w mediach w Polsce.
    Dodaj odpowiedź 5 3
      Odpowiedzi: 0
    • Gerwazy IP
      PRLowska cenzura na Od Rzeczy wziela sie do roboty, wiec jeszcze raz:

      OTO JAK MANIPULUJE "OD RZECZY:
      Dla rzetelnosci (o co ciezko podejrzewac Od Rzeczy) wypadaloby napisac o odpowiedzi redaktora Stankiewicza na te zarzuty. Ponizej fragmenty:

      "Firma WHWG wzięła pieniądze m.in. za stworzenie w mediach społecznościowych profili o Polsce, które na całym świecie obserwowało w momencie naszych publikacji po kilkanaście czy kilkadziesiąt osób, w tym pracownicy WHWG. W dodatku autor profili pomylił zdjęcia, umieszczając fotografię Pragi jako Warszawy, zaś skoczka narciarskiego Kamila Stocha myląc z narciarskim akrobatą."

      "Zakładam, że jako osoba odpowiedzialna w WHWG za realizację kontraktu z PFN, to p. Wellisz przygotowywała raporty dotyczące tej współpracy, które co pół roku trafiały do Departamentu Sprawiedliwości USA. W tych dokumentach profile internetowe umieszczone są wśród kluczowych osiągnięć WHWG. Nazywane są wręcz „hubem informacyjnym” dla Polski. Zapytany kilka dni temu o tę sprawę przez serwis Politico szef WHWG Clark Judge przyznaje: — Prawda jest taka, że nie poświęcaliśmy tym profilom zbyt wiele uwagi."
      Dodaj odpowiedź 5 7
        Odpowiedzi: 0
      • Bartoszyczanin IP
        Amerykanie kazali szczekać to szczekacie ? Oj DoRzeczy, DoRzeczy... jak będziecie przeginać, to czytelnicy tego nie wybaczą.
        Dodaj odpowiedź 5 11
          Odpowiedzi: 0
        • Radek IP
          Autor tego tekstu sam manipuluje nie nadmienił ze ambasada Polska w NY zerwała wspòłpracę z tą amerkańską agencją z powodu małej skuteczności poza tym dlaczego fundacja narodowa nie chce pokazać rachunków i wydatków a miało być przejrzyście dobrze żeby autor zapoznał się dokładnie z artykułem onetu zanim zarzuci komuś manipulację
          Dodaj odpowiedź 12 5
            Odpowiedzi: 0
          • Cześć IP
            Nie cierpię Onetu ale mają rację 13 followersow, szemrane sponsorowane jakiegoś zasłużonego antypolskiego żeglarza. Niech zatrudnia lub dadzą na reklamę paru blogerkom modowym typu Mafashion lub Jessica Mercedes i 100 000 gwarantowane przez pierwsze 2 dni. Blogerów też nie lubię ale taki jest obecny płytki świat
            Dodaj odpowiedź 11 18
              Odpowiedzi: 0

            Czytaj także