Nowacka szczerze o wynikach matur. "Mogło być trochę lepiej"

Nowacka szczerze o wynikach matur. "Mogło być trochę lepiej"

Dodano: 
Barbara Nowacka, minister edukacji narodowej
Barbara Nowacka, minister edukacji narodowej Źródło: PAP / Marcin Obara
Mogło być trochę lepiej – tak minister edukacji narodowej Barbara Nowacka skomentowała wyniki tegorocznych egzaminów maturalnych.

Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) podała we wtorek (8 lipca) wyniki egzaminów maturalnych. W 2025 r. do matury przystąpiło 255,5 tys. absolwentów szkół ponadpodstawowych. 80 proc. z nich zdało egzamin w pierwszym terminie.

Egzamin pisemny z języka polskiego zdało 94 proc. abiturientów, z matematyki – 85 proc., zaś z języka angielskiego, najczęściej wybieranego na maturze języka obcego – 93 proc. W liceach maturę zdało 86 proc. absolwentów, w technikach – 70 proc., a w szkołach branżowych II stopnia – 14 proc.

13 proc. abiturientów, którzy nie zdali z jednego przedmiotu, ma prawo do poprawki w sierpniu. Tegoroczni maturzyści byli pierwszym rocznikiem, który zdawał egzaminy ponownie na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej, a nie na podstawie wymagań egzaminacyjnych, które wprowadzono w związku z pandemią COVID-19. Jest to tzw. odchudzona podstawa, w której treści nauczania uszczuplono o 20 proc.

Nowacka komentuje wyniki matur. "Tak szczerze"

– Tak szczerze – mogło być trochę lepiej – przyznała minister edukacji narodowej Barbara Nowacka na wtorkowej konferencji prasowej w Sejmie. Zdaniem szefowej MEN, wyniki tegorocznych matur to między innymi "efekt likwidacji gimnazjów". – Proszę pamiętać, że to są te roczniki, które przeżyły i pandemię, i turbulencje związane z gimnazjami. Nie da się naprawić systemu oświaty w ciągu kilku lat. Po raz pierwszy od kilku lat to były egzaminy nie na podstawie wymagań, ale na podstawie podstawy programowej – powiedziała.

Najbardziej niepokojące są wyniki z matematyki. Średni wynik egzaminu na poziomie podstawowym to 61 proc. punktów., zaś na poziomie rozszerzonym – 33 proc. (to najniższa liczba spośród wszystkich przedmiotów). Nowacka przekonywała, że to "efekt zaniedbań z poprzednich lat". – Nasi poprzednicy zajmowali się polityką historyczną, a nie tym, żeby młodzież jak najlepiej dostosowała się do współczesnego świata. A matematyka to jedno z narzędzi dostosowania. Przed nami wielkie wyzwanie: jak jeszcze wzmocnić matematykę – stwierdziła.

Według wstępnej informacji o wynikach tegorocznego egzaminu ósmoklasisty, uczniowie za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 64 proc. punktów, natomiast z matematyki – 50 proc. Przypomnijmy, że gimnazja przestały istnieć 1 września 2019 r., wskutek stopniowego ich wygaszania od 2017 r., co było konsekwencją reformy edukacji.

Czytaj też:
MEN ignoruje wyrok TK. "Bo chcą tego rodzice"
Czytaj też:
Nauczyciele walczą o podwyżki. ZNP ogłasza "pogotowie protestacyjne"


Polecamy Państwu „DO RZECZY+”
Na naszych stałych Czytelników czekają: wydania tygodnika, miesięcznika, dodatkowe artykuły i nasze programy.

Zapraszamy do wypróbowania w promocji.


Opracował: Dawid Sieńkowski
Źródło: DoRzeczy.pl
Czytaj także