Rynek ropy i gazu wciąż pozostaje pod dużym wpływem pandemii COVID-19. Koronawirus znacząco wpływa na warunki, w jakich funkcjonuje także Grupa LOTOS. I choć widać stopniową poprawę, to warunki wciąż są trudne. Relatywnie szybko odbudował się rynek benzyn, ale utrzymująca się mała intensywność ruchu lotniczego przyczynia się do niskich marż dla paliwa lotniczego. Z kolei ograniczony popyt na olej napędowy wciąż ogranicza zyskowność jego sprzedaży.
Grupa Kapitałowa LOTOS wykazała w I kw. 2021 r. zysk operacyjny w wysokości 664,3 mln zł oraz skonsolidowany zysk netto na poziomie 353,3 mln zł. W pierwszych 3 miesiącach tego roku koncern wypracował 5,9 mld zł przychodów ze sprzedaży.
– Rok 2021 rozpoczął się nieco lepszymi warunkami, które dały nam możliwość osiągnięcia dobrych wyników operacyjnych i finansowych. Przyczyniła się do tego także optymalizacja naszej działalności. Istotnym wydarzeniem I kwartału był postój remontowy rafinerii LOTOSU, którego przeprowadzenie w warunkach pandemii jest dużym osiągnięciem. Wyniki naszego koncernu są dobre. Z optymizmem patrzymy w przyszłość i trzymamy kciuki za całą polską gospodarkę, która dobrze radzi sobie w trudnych warunkach pandemii – mówił podczas konferencji Wojciech Zengteler, szef Biura Relacji Inwestorskich w Grupie LOTOS.
Wydobycie
W I kw. 2021 r. spółka LOTOS Petrobaltic kontynuowała wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego ze złoża B3 na Morzu Bałtyckim na średnim poziomie ok. 2 tys. boe/d. To wynik o 6 punktów procentowych lepszy niż w poprzednim kwartale. To efekt skutecznie przeprowadzonego programu rekonstrukcji odwiertów, który objął na przestrzeni 2020 r. łącznie 8 odwiertów na złożu B3. Sukcesem zakończyły się też interwencje podejmowane na złożu Utgard w Norwegii. Na koniec marca stabilna produkcja wzrosła do 2,5 tys boe/d, tj. o ponad 50% w stosunku do średniej w IV kw. 2020 r. Całkowite wydobycie węglowodorów koncernu w I kw. 2021 r. ukształtowało się na poziomie 18,6 tys. boe/d.
Produkcja i handel
1 marca br. w rafinerii LOTOSU rozpoczął się postój remontowy. Po raz pierwszy realizowany jest on w formule postoju częściowego – druga część odbędzie się wiosną 2022 r. Pozwoliło to na utrzymanie przerobu ropy oraz ekspedycji i sprzedaży produktów w całym okresie remontu. Zgodnie z harmonogramem, najpierw zatrzymano 16 z ponad 60 instalacji, które z początkiem kwietnia wróciły do ruchu. Drugim i ostatnim etapem tegorocznego postoju jest remont 3 instalacji tzw. bloku olejowego (począwszy od 7 kwietnia). Zakończenie wszystkich prac remontowych nastąpi 1 maja 2021 r. W okresie remontu koncern sprzedawał zapasy produktów zgromadzone w trakcie 2020 r. oraz korzystał z wysokiej opłacalności importu oleju napędowego, sprowadzając 9 morskich ładunków tego produktu (ok. 270 tys. ton). Spółka zwiększyła też sprzedaż lekkiego oleju opałowego, korzystając ze zwiększonego popytu związanego z niskimi temperaturami.
Gdańska rafineria przerobiła ok. 2 mln. ton ropy, co przełożyło się na wykorzystanie mocy wytwórczych zakładu na poziomie 88,4%. Na koniec I kw. 2021 r. pod marką LOTOS funkcjonowało 514 stacji paliw, tj. o 1 obiekt więcej niż na koniec 2020 r.
Inwestycje
W I kw. 2021 r. Grupa LOTOS finalizowała budowę czwartego nalewaka bramowego o wydajności 2,2 mln ton rocznie. Ponadto, LOTOS przygotowuje kolejny po realizacji Programu EFRA projekt rozwojowy HBO (Hydrokrakingowe Oleje Bazowe), wdrożył też do realizacji projekt Pure H2 dotyczący budowy instalacji do oczyszczania wodoru oraz instalacji do jego dystrybucji na bateriowozy (tj. pojazdy do transportu sprężonego wodoru).
***
LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic. LOTOS to także sieć ponad 510 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.