"Gazeta Wyborcza" zwróciła się do resortu zdrowia z prośbą o szczegółowe informacje na temat zakupów covidowych, do których ministerstwo zaliczyło m.in. kampanie promocyjne. Ministerstwo przesłało w odpowiedzi zestawienie dotyczące wydatków na ten cel w latach 2020 i 2021.
Z danych wysłanych "Gazecie Wyborczej" wynika, że w pierwszym roku tzw. pandemii, czyli w 2020 resort przeznaczał pieniądze podatników na promowanie noszenia maseczek. Kosztowało łącznie niemal 9 mln zł.
Maski. Tyle podatnicy płacili na propagandę
Według zestawienia TVP, Polsat i TVN, otrzymały po 2 mln zł za emisję 15- i 30-sekundowych spotów "Noś maseczkę, zdrowy rozsądek nic nie kosztuje".
Jak wynika z informacji MZ, TVN miał dodatkowo dostać blisko 50 tys. zł za to, że w programie "Dzień dobry TVN" poruszono temat domowej opieki medycznej. Za poruszenie tego samego tematu w programie „Pytanie na śniadanie” Telewizja państwowa otrzymała 15 tys. zł. "Dostała jeszcze 480 tys. za produkcję i emisję spotu. Niestety, MZ nie wyjaśniło jakiego" – czytamy.
"Z zestawienia za rok 2021 wynika, że ministerstwo nie wydało już nic na propagowanie tematów związanych bezpośrednio z pandemią" – opisuje "GW". Pieniądze zostały przeznaczone m.in. na kampanię "Powiedz, co czujesz, zdemaskuj emocje", która była zaadresowana do dzieci i młodzieży i zwracająca uwagę na problemy psychiczne młodych. Środki w ramach projektu dostały TVP, Polsat i RMF.
Zakupy covidowe są aktualnie przedmiotem zainteresowania sejmowej komisji zdrowia. Konfederacja chce powołania komisji śledczej ws. działań władz w trakcie epidemii, w tym rozliczenia odpowiedzialnych za lockdowny.
Czytaj też:
Rada Języka Polskiego: W pandemii rząd instrumentalnie posługiwał się strachemCzytaj też:
Biała księga pandemii koronawirusa