Zgodnie z nowym pomysłem, od tego roku producenci samochodów mieliby obowiązek ograniczyć emisję CO2 o 90 procent. Natomiast pozostałe 10 procent emisji byłoby równoważone m.in. przez wykorzystanie niskowęglowej stali, która jest produkowana w Unii Europejskiej, a także e-paliw i biopaliw.
Komisja Europejska uważa, że takie rozwiązanie pozwali na dalszą obecność na rynku po 2035 roku m.in. hybryd plug-in, samochodów z wydłużonym zasięgiem (elektrycznych z dodatkowym generatorem spalinowym), tzw. miękkich hybryd, a także innych aut z silnikami spalinowymi. Wciąż kluczową rolę mają odgrywać pojazdy w pełni elektryczne oraz wodorowe.
Jak wskazuje Polska Agencja Prasowa, propozycja przedstawiona przez Komisję Europejską musi jeszcze uzyskać akceptację państw członkowskich w Radzie Unii Europejskiej oraz zgodę Parlamentu Europejskiego.
Tyle wyniósł udział samochodów w pełni elektrycznych
Dane dotyczące unijnego rynku nowych aut pokazują, że w pierwszych dziesięciu miesiącach 2025 r. udział samochodów w pełni elektrycznych wyniósł 16,4 proc. Co ciekawe, za a 62 proc. rejestracji odpowiadały cztery rynki: Niemcy, Belgia, Holandia i Francja. W Polsce w tym samym czasie rynkowy udział elektryków wyniósł 6,4 proc.
"W Europie największy udział w pełni elektrycznych samochodów w pierwszych rejestracjach należy do będącej poza UE Norwegii, która wcześnie rozpoczęła elektryfikację, a kupującym samochody zaoferowała wiele zachęt. W październiku 2025 r. 97,4 proc. rejestrowanych tam samochodów osobowych stanowiły elektryki" – informuje "Rzeczpospolita".
– Obecne tempo wzrostu rynku samochodów elektrycznych dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych wskazuje, że cele w zakresie emisji CO2 do 2030 i 2035 r. nie są już osiągalne – stwierdza Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, cytowane przez "Rz".
Czytaj też:
Brukselskie plany uderzą w floty firmowe? Branża leasingowa, wynajmu i motoryzacji ostrzega na GPWCzytaj też:
Chińskie elektryki zalewają świat. Europa w tyle
Polecamy Państwu „DO RZECZY+”
Na naszych stałych Czytelników czekają: wydania tygodnika, miesięcznika, dodatkowe artykuły i nasze programy.
Zapraszamy do wypróbowania w promocji.
