Strajk kontrolerów. Rząd opublikował rozporządzenie ws. ograniczeń w ruchu lotniczym

Strajk kontrolerów. Rząd opublikował rozporządzenie ws. ograniczeń w ruchu lotniczym

Dodano: 
Port lotniczy, zdjęcie ilustracyjne
Port lotniczy, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Pixabay
W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym, "w związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze".

Od kilku tygodni toczą się negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego dotyczące m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. Rząd zaakceptował wszystkie żądania związane z bezpieczeństwa. Obecnie rozmowy dotyczą podwyżek i czasu pracy.

Zmiany w ruchu lotniczym. Jakie czekają nas zmiany?

Ponieważ dotychczas nie udało się jednak osiągnąć porozumienia gwarantującego, że po 30 kwietnia nie będzie problemu z dostępnością kontrolerów lotów, w poniedziałek późnym wieczorem w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym.

Jak podano w dokumencie, ograniczenie w ruchu lotniczym ma związek z "ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa".

W dokumencie wskazano, że operacje lotnicze w TMA Warszawa (obejmuje Lotnisko Chopina w Warszawie i lotnisko Warszawa/Modlin) mogą być wykonywane w godzinach 9.30-17 czasu lokalnego "pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa".

"W przedziale czasowym, o którym mowa w ust. 1, przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego" – czytamy dalej.

Zgodnie z nowymi wytycznymi, w celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług "regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie". W ramach pierwszeństwa "operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska" w opisanej kolejności:

Londyn – Heathrow (EGLL); Londyn – Luton (EGGW); Londyn – Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC).

W przypadku, gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza te operacje lotnicze, "oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”, na Lotnisku Chopina w Warszawie mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne. W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie – wskazano w dokumencie.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2022 r. i traci moc z dniem 31 maja 2022 r.

Czytaj też:
Gmyz: Od początku PRL kontrolerzy ruchu lotniczego to była agentura werbowana przez GRU
Czytaj też:
Strajk kontrolerów. Müller: Zaakceptowaliśmy 24 postulaty związkowców

Źródło: dziennikustaw.gov.pl
Czytaj także