Spór o CPK. Lasek: Jedno, wielkie lotnisko to jedno, wielkie zagrożenie

Spór o CPK. Lasek: Jedno, wielkie lotnisko to jedno, wielkie zagrożenie

Dodano: 
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Źródło: PAP / Marcin Obara
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek nie jest przekonany, że realizacja inwestycji wzmocni bezpieczeństwo kraju.

Trwa dyskusja nt. CPK. Czy rząd Donalda Tuska ma zamiar kontynuować inwestycję? Głosy płynące z obozu władzy są sprzeczne. Tymczasem Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko kwestia rozwoju infrastruktury, lotnictwa komercyjnego i przemysłowego, ale też sprawa bezpieczeństwa. CPK stanowiłoby bowiem dogodny i przystosowany punkt przerzutowy wojsk i sprzętu NATO w razie ataku na Polskę od wschodu.

– Dziś mówimy o zagrożeniu ze strony Rosji, które jest realne, a harmonogramy, o których byliśmy informowani przez ministra Horałę, są zupełnie nierealne. Czy do roku 2028 mogą powstać dwa pasy startowe? Nie, to są bajki bajki. Rozmawiamy z ludźmi, którzy pracują w spółce. Zaczynają się otwierać. Oni mówią, że to całkowicie nierealny harmonogram – stwierdził w Radiu Zet pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

– Zewnętrzna firma, która przygotowywała na początku harmonogram, w 2019 roku zaproponowała, że lotnisko powstanie w 2030. Co zrobiła spółka? Zamówiła kolejną ekspertyzę, pod hasłem: "dajcie nam taką ekspertyzę, żebyśmy mogli zakomunikować, że będzie 2027-2028" – mówił.

Maciej Lasek: Wielkie zagrożenie

Według Laska obecnie mamy sytuację, w której w konkurują ze sobą dwa cele – zbrojenia oraz budowa CPK. – Budżet państwa nie jest z gumy. Popatrzmy, co trzeba zrobić dziś, żeby poprawić możliwości transportowe, jeśli chodzi o wojsko Ciekawa rzecz – polskie wojsko inwestuje w tej chwili w lotnisko w Zielonej Górze, NATO chce budować terminal przeładunkowy na lotnisku we Wrocławiu. Co łączy te dwa lotniska? Że są najdalej od potencjalnego naszego przeciwnika – wskazał przedstawiciel rządu.

– Jedno, wielkie, centralne lotnisko to jest też jedno, wielkie, duże zagrożenie. Możemy powiedzieć: zbudujmy tam żelazną kopułę itd., ale może powinniśmy bronić Warszawy? Innych miast? – pytał Maciej Lasek.

Jak więc widzi dalej rozwój CPK? – Róbmy plan taki, który powie: ok, mamy dziś regionalne lotniska plus sieć kolei do nich. Nie przesądzam, czy będziemy budowali czy nie CPK. Jestem sceptyczny co do fatalnego prowadzenia inwestycji – podkreślił.

Poinformował, że prowadzony jest audyt. – W spółce jesteśmy od 3 tygodni. Nie mówię o "dużym" procesie – zamawiana firma, która wykona analizy strategicznych elementów – ale prowadzimy audyty siłami wewnętrznymi, biura pełnomocnika zarządu. Nie powiem dokładnie, jaki będzie ostateczny wynik, ale ludzie pracujący w spółce mówią, że harmonogram nie jest realny – stwierdził Maciej Lasek.

Czytaj też:
Mucha: W dobie kryzysu klimatycznego budowa CPK jest bez sensu
Czytaj też:
PiS nie odpuszcza. Sejm będzie debatował nad CPK

Źródło: Radio Zet
Czytaj także