"Najpoważniejszy kryzys wizerunkowy w swojej historii". Polacy mają dość WOŚP?

"Najpoważniejszy kryzys wizerunkowy w swojej historii". Polacy mają dość WOŚP?

Dodano: 
Jerzy Owsiak
Jerzy Owsiak Źródło: PAP / Bartłomiej Zborowski
"Analiza danych z  mediów społecznościowych wskazuje, że WOŚP przechodzi obecnie najpoważniejszy kryzys wizerunkowy w swojej historii" – podał profil "Polityka w sieci".

Tegoroczny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 26 stycznia. Impreza organizowana przez Jerzego Owsiaka co roku przyciąga miliony Polaków, którzy wspierają realizację ogłoszonego uprzednio celu. Jak pisze profil "Polityka w sieci", WOŚP stała się na przestrzeni lat jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów charytatywnych w Polsce. Sam Owsiak zaś -symbolem jednoczenia Polaków wokół idei pomocy potrzebującym.

Jednak w ostatnim czasie wizerunek WOŚP i jej lidera zaczął się pogarszać. Zespół "Polityki w sieci" dokonał analizy mediów społecznościowych pod kątem opinii na ich temat. Okazało się, że Polacy coraz częściej wypowiadają się negatywnie, zarówno o samej Fundacji, jak i Jerzym Owsiaku.

Kryzys WOŚP

Za analizowanych komentarzy, które zostały zamieszczone przez internautów w sieci wynika, że 60 proc. z nich wyraża negatywną opinię na temat WOŚP. Dominujące wątki krytyczne obejmują zarzuty dotyczące: braku przejrzystości finansowej (np. niewystarczających rozliczeń z zebranych środków) nadmiernych kosztów organizacyjnych fundacji, które zdaniem krytyków pochłaniają znaczną część zebranych funduszy, rzekomego upolitycznienia działań WOŚP, szczególnie w kontekście wypowiedzi Jerzego Owsiaka oraz osobistych korzyści Owsiaka, co wywołuje falę negatywnych emocji.

Z drugiej strony, w internecie maleje liczba komentarzy wspierających inicjatywę. Obecnie tylko 40 proc. opinii jest pozytywnych, podczas gdy w latach ubiegłych odsetek ten znacznie przewyższał liczbę komentarzy negatywnych.

Jak podają analitycy, komentatorzy pozytywnie odnoszą się do konkretnych rezultatów działań fundacji, takich jak zakup sprzętu medycznego, ale jednocześnie wyrażają zastrzeżenia wobec obecnego zarządzania fundacją.

"Polityka w sieci" podaje również, że 55 proc. badanych profili wyraża negatywny sentyment wobec WOŚP. 35 proc. ma z kolei pozytywne skojarzenia. 10 proc. ma charakter mieszany. Zbadano także, jak rozkładały się emocje w komentarzach na temat WOŚP i Owsiaka. 45 proc. wyrażała złość, 30 proc. radość, a 15 proc. – smutek.

twitter

Główne trendy narracyjne, które wypłynęły na kryzys wizerunkowy inicjatywy to brak finansowej transparentności, upolitycznienie oraz osobista krytyka Owsiaka.

Czytaj też:
"Ferment się zwiększa". Poseł Konfederacji skomentował zachowanie Owsiaka
Czytaj też:
Awantura w Ministerstwie. Niewygodne pytania i ucieczka Owsiaka przed dziennikarzami

Źródło: X
Czytaj także