Konsensus rynkowy dla inflacji bazowej w listopadzie wynosił 2,7 proc. r/r.
NBP podał też, że inflacja bazowa po wyłączeniu cen administrowanych (podlegających kontroli państwa) wyniosła 2 proc., wobec 2,3 proc. miesiąc wcześniej.
NBP odsłania karty. Szczegółowe wyliczenia ws. inflacji bazowej
Inflacja bazowa po wyłączeniu cen najbardziej zmiennych wyniosła 3,1 proc., wobec 3,4 proc. miesiąc wcześniej.
Inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 2,7 proc., wobec 3 proc. miesiąc wcześniej.
Inflacja bazowa liczona metodą 15-procentowej średniej obciętej wyniosła 2,4 proc., wobec 2,6 proc. miesiąc wcześniej.
Wskaźnik cen i usług konsumpcyjnych (inflacja CPI) wyniósł w analizowanym okresie wyniósł 2,5 proc. r/r.
Tyle wyniosła inflacja konsumencka. Nowe dane GUS
Według finalnych danych, inflacja konsumencka wyniosła 2,5 proc. w ujęciu rocznym w listopadzie 2025 r. – podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2025 r. wzrosły o 2,5 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku (przy wzroście cen usług o 5,3 proc. i towarów o 1,4 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,1 proc. (w tym towarów o 0,1 proc., a ceny usług utrzymały się na tym samym poziomie)" – czytamy w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego.
W listopadzie br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie transportu (o 1,1 proc.) oraz żywności (o 0,1 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,11 pkt proc. i 0,02 pkt proc. Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 0,6 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 0,5 proc.) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,05 pkt proc. i 0,02 pkt proc.
Czytaj też:
Tyle Polacy płacą za zakupy. Wzrost cenCzytaj też:
Polacy szukają tańszego alkoholu. Powodem wzrost cen piwa
Polecamy Państwu „DO RZECZY+”
Na naszych stałych Czytelników czekają: wydania tygodnika, miesięcznika, dodatkowe artykuły i nasze programy.
Zapraszamy do wypróbowania w promocji.

