OpinieStworzenie to nie ewolucja. Jak powstał świat?

Stworzenie to nie ewolucja. Jak powstał świat?

Stworzenie Adama – fresk autorstwa Michała Anioła
Stworzenie Adama – fresk autorstwa Michała Anioła / Źródło: Wikipedia / Domena publiczna
Dodano 33
Większość współczesnych teologów uważa, że nie ma sprzeczności między ewolucją a stworzeniem. Zapytajmy jednak, co tak naprawdę zakłada teoria Darwina, a co wynika z klasycznej chrześcijańskiej nauki o stworzeniu – tłumaczy w rozmowie z Piotrem Włoczykiem o. Michał Chaberk, doktor teologii fundamentalnej.

PIOTR WŁOCZYK: W bożonarodzeniowym „Do Rzeczy” Waldemar Łysiak przedstawił swoje krytyczne spojrzenie na fundament współczesnych nauk przyrodniczych – teorię ewolucji. Co sprawia, że również ojciec spiera się z Darwinem?

O. MICHAŁ CHABEREK: Wyjaśnijmy najpierw, o co chodzi w sporze o ewolucję. Nie wszyscy, którzy podważają teorię Darwina, wierzą, że świat ma 6 tys. lat, że dinozaury istniały razem z ludźmi albo że góry i doliny zostały ukształtowane przez jedną falę potopu. Teoria ewolucji to bardzo ogólne pojęcie i w zależności od tego, jak je rozumiemy, jedni uznają ewolucję, a drudzy nie. Dotyczy to zarówno teologów, jak i biologów. Jeżeli ewolucję rozumiemy jedynie jako „zmianę w czasie”, to jest oczywiste, że ewolucja była, jest i na pewno będzie do końca świata. Widzimy przecież, że wszystko się zmienia – ekosystemy, formacje geologiczne, nawet zwierzęta i rośliny potrafią w pewnym zakresie adaptować się do nowych warunków środowiskowych. Ewolucja jest więc faktem. Jednak tak rozumiany „fakt ewolucji” nie jest przedmiotem współczesnej kontrowersji. Ewolucjoniści darwinowscy twierdzą jednak dużo więcej niż tylko tyle, że organizmy się zmieniają. Promują oni pogląd, który najogólniej można nazwać makroewolucją biologiczną.

Co to oznacza?

Kluczowe jest tutaj rozróżnienie na mikro- i makroewolucję. Mikroewolucja to właśnie te drobne zmiany, które obserwujemy w świecie biologii, takie jak adaptacje organizmów do nowych środowisk, uodparnianie się bakterii na antybiotyki czy zmiany proporcji osobników o danych cechach w populacji. Podręcznikowy przykład ewolucji to tzw. melanizm przemysłowy. W latach 50. XX w. w Wielkiej Brytanii zaobserwowano, że ćmy krępaka nabrzozaka o ciemnym zabarwieniu wyparły te o jasnym kolorze. Biologowie podejrzewają, że stało się tak w wyniku emisji zanieczyszczeń. Po prostu ćmy ciemne nie były widoczne na zaciemnionych pniach drzew, natomiast ćmy jasne stały się łatwym łupem dla ptaków. Gdy w ciągu kolejnych dekad emisja smogu i innych zanieczyszczeń się zmniejszyła, ćmy o jasnym zabarwieniu ponownie zaczęły dominować w populacji. Ewolucjoniści twierdzą, że jest to przykład działania ewolucji w praktyce (dobór kierunkowy).

Okładka tygodnika Do Rzeczy: 5/2018
Artykuł został opublikowany w 5/2018 wydaniu tygodnika „Do Rzeczy”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
/ zma
 33
  • Alfons and Omegons IP
    Nikt nie wie, i nikt nigdy w 100% się nie dowie, jak powstał świat. W każdym razie bajeczka o jakimś stworzeniu tego świata w sześć dni to jest bujda na resorach, podobnie, jak wymysły na temat niejakiego Jezusa C. W tym ostatnim przypadku na wirtualny byt owego "Jezusa" złożyło się co najmniej kilku podrzędnych "Jezusków", ukatrupionych lege artis tu i tam. Wszystko w temacie. Świat po prostu jest od zawsze i zawsze będzie.
    • Maciek IP
      O ile slyszalem juz byli tacy w historii ktorzy usilowali udowadniac za pomoca nauki stworzenie swiata. U egipcjan slonce bylo bogiem i gaslo (zacmienie slonca przez ksiezyc) by ukarac niewiernych ludzi za ich grzechy... A slogany o bogu i religii mialy by sens gdyby nie jeden prosty fakt... Ile bylo cywilizacji tyle bylo nowych religii i bogow (dzis zreszta tesz wiar jest wiele:chrzescijanstwo islam itd)
      • Merva IP
        Kurcze, gdzie człowiek nie zajrzy, to zaraz myśli o maturze, a weszłam tutaj, żeby właśnie trochę się odstresować ;) Mam nadzieję, że z maturą nie będzie problemu, bo mam już wybrany kierunek studiów. Ktoś wie, od kiedy można składać aplikacje na WSB w Chorzowie?
        Dodaj odpowiedź 2 0
        • Juergen IP
          Intelekt rosy thun von und toilettenputz przypomina brakujące ogniwo w  Teorii Darwina ... już nie  małpa ale  jeszcze nie homonid . Alte Fotze .
          Dodaj odpowiedź 0 2
          • alejaja IP
            Pytanie co było pierwsze kura czy jajo tylko z pozoru jest pytaniem z sensem.
            Jak wiadomo większość istot żywych - w tym człowiek - swój początek bierze z jaja.
            Nie trudno zgadnąć co by się stało gdyby Natura była na tyle głupia aby najpierw "stworzyła" jajo. Nawet gdyby coś się z niego wylęgło nic by to nie dało no chyba, że bliźnięta odmiennej płci no ale do tego trzeba by jaj dwóch?
            Dodaj odpowiedź 1 3
            • Potomek IP
              Wszyscy wiedzą, że najpierw byli Adam i Ewa. No nie?
              Dodaj odpowiedź 7 3
              • Mikołaj IP
                Widzę że tu same mondrale to powidzcie co było pierwsze kura czy jajo?
                Dodaj odpowiedź 3 2
                • RomanS IP
                  "Głupcem nie jest ten który wie, że nic nie wie.
                  Głupcem jest ten, który myśli, że wie wszystko..."
                  Dodaj odpowiedź 15 0
                  • RomanS IP
                    1. Nic nie może powstać z niczego (?) a to oznacza, że "TO COŚ" istniało i będzie istnieć wiecznie!
                    2. Ewolucja stała by się możliwa dopiero po a nie przed powstaniem "TEGO CZEGOŚ"...
                    Dodaj odpowiedź 8 5
                    • ... bo PRAWDA jest PRAWEM IP
                      Czy zakładaliście kiedyś tezę, że obie teorie kreacji i Darwina są po części prawdziwe ?
                      Z całą pewnością przynajmniej część ludzkości została stworzona, sklonowana przez upadłych na Ziemię elohim ( Annunaki ) do niewolniczej pracy w ich ogrodach i kopalniach oraz do cielesnych uciech swych Stwórców. Ta nazwijmy to biorobotyczna część ludzkości, będąca po części progeniturą elohim ma humanoidalną postać, ale psychicznie jest bardziej drapieżna i pozbawiona wielu duchowych, tubylczych cech. Klony upadłych są natomiast biorobotycznym rojem, również specjalnie duchowo ograniczonym, mogącym być emocjonalnie i podprogowo sterowanym dzięki zaimplementowanym im mechanizmom kontroli. Oczywiście pewne, recesywne cechy naturalnie z czasem zanikają, ale pewne hybrydowe grupy RH minus specjalnie nie mieszają rodowej krwi, nie szczepią swoich dzieciaków, nie dokonują transfuzji i dbają o czystość swej krwi. Natomiast tubylcy z pewnością podlegają wszelkim prawom Logosu w tym karmy, reinkarnacji, telegoni, ale z powodu trudnego i globalnie dominującego sąsiedztwa tej ważkiej wiedzy ich od wieków pozbawiono. tak więc mamy na Ziemi odwieczną okupacyjną kastową nierówność zwaną SEKRETNYM PRZYMIERZEM ( szukaj w wyszukiwarkach ) i algorytmy stałego rozgrywania STAD zdurniałych tubylców PROTOKOŁU MĘDRCÓW SYJONU.
                      Dodaj odpowiedź 6 9
                      • Heniu IP
                        Kościół nie ma żadnego problemu z teorią eweolucji. Kreacjoniści to tylko sekty, katolik może w pełnej zgodności z nauką kościoła zgadzać się z teorią ewolucji. W Gościu Niedzielnym by nawet kiedyś artykuł, według którego ewolucja udowadnia istnienia Boga. Tylka Wszechmocny był w stanie stworzyć tak wspaniałe prawa fizyki, które pozwalają na przeistoczenie martwej materii w żywą. Bóg nie musiał "dłubać" przy swoim dziele, stworzył świat, który sam potem według własnych praw był w stanie wydać człowieka.
                        Dodaj odpowiedź 17 6
                        • Wojtek 1942 IP
                          Nie jest problemem wyjaśnianie rozwoju świata. Wiadomo, że oprócz kompletnych oszołomów zgadzamy się z tym, że rozwój następuje stopniowo, że eliminowane są cech przeszkadzające a nawet te mniej przydatne. Pytanie jest o początek. Bo przecież nawet tzw. teoria wielkiego wybuchu choć w miarę spójna i dostatecznie tłumacząca rzeczywistość odwołuje się nie do postępu drobnych kroczków ale do jednorazowego aktu powstania (stworzenia). I pomijając wszelkie tzw. religie, które nie po to są by objaśnić ale by opanować umysły to jednak taki jednorazowy akt może być interpretowany jako "akt stworzenia". I nic do tego nie ma ani prawica ani lewica bowiem są to terminy z polityki a nie z kosmologii.
                          Dodaj odpowiedź 8 4
                          • ehhhhhhhhhhh IP
                            Jeszcze w XXI Bóg stanie się przeżytkiem, tak jak mitologia, baśnie czy legendy. Wtedy takie wypociny jak powyżej już nikogo nie będą interesowały.
                            Dodaj odpowiedź 8 29
                            • Polecam stoików IP
                              I to jest właśnie prawica. W dobie lotów w kosmos i Internetu nadal wpiera i wciska jako objaśnienie świata bajeczki izraelskich pastuszków sprzed 2000 lat. Tak jakby nie istniała biologia, fizyka, astronomia, chemia, czy antropologia. Że ma w tym interes słabnąca korporacja żyjących z tego zabobonu "pasterzy", to zrozumiałe. Dziwię się jednak temu, że są jeszcze tacy, co chcą tego słuchać, by zagadać lęk przed śmiercią, czyli jednorazowością i skończonością własnego istnienia. Nie tędy droga do równowagi ducha, kochani.....
                              Dodaj odpowiedź 15 27
                                Odpowiedzi: 2
                              • nie wyważać otwartych drzwi IP
                                Polecam lekturę hasła" creatio ex nihilo"
                                w Powszechnej Encyklopedii Filozofi dostępnej w formavie PDF i wszysko będzie jasne.