Ruszyła kolejna edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej „Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”. Organizatorem akcji jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa. Celem jest zwiększenie wiedzy Polaków na temat świadomych decyzji zakupowych. To bardzo ważne, szczególnie w tak trudnym okresie, jakim jest pandemia koronawirusa.
Patriotyzm konsumencki
Już teraz ośmiu na dziesięciu Polaków uważa, że mając do wyboru polski produkt i produkt zagraniczny, trzeba kupować nasz – wynika z badania na zlecenie „Teraz Polska” wykonane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku w lipcu 2019 r. Co więcej, nabywanie polskich produktów jest dla 40 proc. z nas przejawem patriotyzmu.
Taki właśnie patriotyzm – konsumencki - jest szczególnie potrzebny teraz, podczas epidemii koronawirusa, kiedy wielu polskich producentów i przedsiębiorców walczy o przetrwanie i utrzymanie się na rynku. Tym bardziej że ok. 80 proc. pieniędzy, które wydajemy na wytworzone w kraju produkty polskich firm, zostaje w kraju.Jak pokazują analizy, gdyby rodacy zmienili przyzwyczajenia i kupowali przynajmniej o 1 proc. więcej produktów polskich, w naszej ekonomice pozostałoby ponad 6,6 mld zł rocznie!
Kupując PRODUKT POLSKI, wspieramy polskich przedsiębiorców i rolników, a także lokalne budżety – bo kupowanie takich produktów przekłada się na podatki płacone w gminach i miastach. Wpływamy także na przychody i zyski firm działających w Polsce, czyli pośrednio również na miejsca pracy.
‒ Pokażmy, że jesteśmy jedną wielką drużyną narodową, dlatego pamiętajmy, żeby kupować produkty ze znakiem Produkt Polski – mówi Marcin Lewandowski, wybitny lekkoatleta.
Do kupowania polskich produktów zachęcają również inne gwiazdy sportu, ekranu, estrady i celebryci, m.in. Zenek Martyniuk,
Krzysztof Cugowski,
Izabela Trojanowska
Łatwo widoczny znak
Jak rozpoznać polski produkt spośród setek innych na sklepowych półkach?
Aby ułatwić konsumentom identyfikację polskich produktów przy podejmowaniu decyzji zakupowych i znajdowanie ich w sklepach, stworzono znak PRODUKT POLSKI, który dzięki grafice nawiązującej do polskiej flagi łatwo zauważyć.
Szczegółowe zasady znakowania produktów reguluje ustawa o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Przepisy w tej sprawie weszły w życie 1 stycznia 2017 r.
W największym skrócie: zgodnie z ustawą produkt oznaczony znakiem PRODUKT POLSKI musi być wyprodukowany z surowców wytworzonych w Polsce: w przypadku produktów nieprzetworzonych – w 100 proc., a jeśli chodzi o produkty przetworzone – w 75 proc. Dopuszczalne jest użycie importowanych składników, np. przypraw, bakalii, które mogą stanowić do 25 proc. masy tych produktów (pod warunkiem że składniki te nie są wytwarzane w naszym kraju).