Autorzy apelu przekonują, że zmiany w edukacji proponowane przez rząd nie odpowiadają na wyzwania współczesności, a jedynie stanowią kalkę zachodnich rozwiązań, które są zabarwione ideologią. W dokumencie wskazano, że szykowana nowelizacja ustawy ma zlikwidować obowiązkowe "treści nauczania", co przełoży się na znaczący spadek jakości nauczania.
Ponadto podkreślono obawę o ograniczenie autonomii nauczycieli, uderzenie w kanon lektur szkolnych czy zmianę zasad oceniania i egzaminów. Autorzy krytykują również ograniczenie wątków narodowych w nauczaniu oraz likwidację biologii i geografii w klasach V–VI (mają zostać zamienione na lekcje przyrody) oraz wprowadzenie obowiązkowej edukacji zdrowotnej z elementami edukacji seksualnej.
Poniżej publikujemy treść apelu:
Szanowna Pani Poseł, Szanowny Panie Pośle,
jako rodzice, nauczyciele i społeczni działacze oświatowi zatroskani o przyszłość naszych dzieci, ale też przyszły stan Państwa Polskiego, apelujemy o podjęcie jak największych wysiłków w celu zatrzymania przygotowanych przez Radę Ministrów przeobrażeń szkolnictwa pod postacią rządowego projektu ustawy – o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1857 z dnia 17 października 2025 r.).
Zmiana ustawowa wraz z pakietem towarzyszących jej rozporządzeń prowadzi do kompleksowego przeobrażenia polskiego systemu edukacji w zakresie: rodzajów przedmiotów, przekazywanych treści, metod pracy i organizacji zajęć. Przeobrażenia te nie mają nic wspólnego z wyzwaniami naszych czasów. Stanowią raczej kalkę destrukcyjnych rozwiązań edukacyjnych o ideologicznym podłożu, znanych z krajów Zachodu, zdolnych zniszczyć polski system szkolnictwa. Skutkiem będzie drastyczne obniżenie poziomu nauczania w Polsce oraz jego społeczne i gospodarcze następstwa.
Państwo, jako polscy parlamentarzyści, mogą zatrzymać ten rewolucyjny zamiar i przyczynić się do ocalenia polskiej szkoły! O to gorąco prosimy!W destrukcyjnym projekcie, nad którym będą Państwo niedługo głosować, znajdują się bardzo niebezpieczne zapisy:
– po pierwsze, z definicji podstawy programowej mają zniknąć obowiązkowe„treści nauczania”. W nowej definicji, określenie „treści nauczania – wymagania szczegółowe” zostanie zastąpione niekonkretnym określeniem „oczekiwane efekty uczenia się i wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych”. Zmiana ta sprawi,że szkoła realnie przestanie uczyć i wymagać! W efekcie tego przedefiniowania, np.aż do klasy VI szkoły podstawowej ma nie być listy lektur obowiązkowych2. Pozbaw ito szkołę funkcji kulturowej i spajającej, gdyż treści nauczania były zawsze narzędziem kształtowania wspólnego dziedzictwa edukacyjnego i elementem tożsamości narodowej;
– po drugie, katalog „wymagań dotyczących doświadczeń edukacyjnych”, do jakich zostaną zobowiązani uczniowie i nauczyciele, zależeć będzie wyłącznie od ministra edukacji i rozporządzenia określającego podstawę programową. Powyższe prowadzi do naruszenia zasady autonomii nauczycieli zapisanej w art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym: „Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze […]”;
– po trzecie, jako dokument kierunkowy planowanych reform został wskazany w uzasadnieniu „Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji”przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych. „Profil” nie posiada rangi aktu normatywnego, nie został uchwalony w żadnym trybie legislacyjnym i jest pozbawiony przepisów wykonawczych. W toku konsultacji zorganizowanych przez IBE „Profil” został szeroko skrytykowany, gdyż nie skupia się na rozwoju ucznia, a na jego formatowaniu i ogólnikowych kompetencjach;
– po czwarte, zmiany definicji podstawy programowej skutkować będą zmianami zasad oceniania i organizacji egzaminu 8-klasisty i egzaminu maturalnego, obejmą więc cały proces kształcenia
Projekt nowelizacji ustawy należy łączyć z Reformą26. Kompas Jutrai opublikowanymi na stronach IBE nowymi projektami podstaw programowych wszystkich przedmiotów dla szkół podstawowych4, które zakładają:
– całkowitą likwidację obowiązkowego kanonu lektur do kl. VI w szkołach podstawowych, a w kl. VII-VIII jego ograniczenie do minimum
– będzie toskutkować zerwaniem kodu kulturowego, wynarodowieniem Polaków i upadkiem edukacji humanistycznej;
– w zakresie historii i edukacji obywatelskiej przesunięcie akcentów z wątków narodowych na ponadnarodowe (przy czym istotne ograniczenie treści narodowychi patriotycznych nastąpiło już przy ostatniej nowelizacji podstaw programowych dokonanych przez minister Barbarę Nowacką)
– kształtowanie kompleksów,wykorzenienie dumy narodowej;
– usunięcie biologii i geografii w kl. V i VI i zastąpienie ich do kl. VI przedmiotem„przyroda”
– brak usystematyzowanej wiedzy, skrajne obniżenie poziomu nauczania, upadek edukacji przyrodniczej5;
– celowe bardzo pobieżne potraktowanie treści dotyczących rozwoju i rozmnażania człowieka na przyrodzie i biologii, a wprowadzenie ich do edukacji zdrowotnej.
– planowane wprowadzenie przymusowej edukacji zdrowotnej z elementami deprawacyjnej edukacji seksualnej, czyli złamanie prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, w tym w obszarze norm moralnych i religijnych (art. 53 ust. 3 Konstytucji RP);
– edukację klimatyczną na niemal każdym przedmiocie (ideologizacja,propagowanie treści nienaukowych);
– radykalne ograniczenie treści nauczania na rzecz projektów i zajęć praktycznych(utylitaryzm, przyjęcie modelu ze szkolnictwa zawodowego dla wszystkich uczniów).
Obserwując dotychczasowe destrukcyjne działania MEN, takie jak: ograniczanie prac domowych, wyrzucanie religii, wprowadzenie edukacji obywatelskiej i „zdrowotnej”,powolna rezygnacja z oceniania numerycznego i wprowadzanie oceny funkcjonalnej, promowanie rozwiązań edukacji włączającej, jesteśmy głęboko przekonani, że są one przejawem systemowej akcji niszczenia polskiej szkoły. Szkoła traci suwerenność, a polscy uczniowie – szanse na godną przyszłość.Dlatego apelujemy Pani Poseł, Pana Posła o zaangażowanie i jak największą mobilizację w celu zatrzymania przeprowadzanej na naszych oczach transformacji oświatowej.Od tego, jaka będzie szkoła, zależy kształt polskiego społeczeństwa i losy naszej Ojczyzny!
Koordynatorzy i Rada Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły zrzeszającej 89 organizacji pozarządowych:
Koordynatorzy i Rada Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły zrzeszającej 89 organizacji pozarządowych:
Hanna Dobrowolska, Ruch Ochrony Szkoły
Agnieszka Pawlik-Regulska, Stowarzyszenie „Nauczyciele dla Wolności”
mec. Marek Puzio, Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris
Elżbieta Lachman, Polskie Forum Rodziców
dr Zbigniew Barciński, Stowarzyszenie Pedagogów NATAN
Mirosława Chmielewicz, Centralna Diakonia Społeczna Ruchu Światło-Życie
Jolanta Dobrzyńska, Ruch Ochrony Szkoły
mec. Jerzy Kwaśniewski, Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris
Sławomir Skiba, Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. ks. P. Skargi
Marcin Perłowski, Centrum Życia i Rodziny
Magdalena Czarnik, Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci
Czytaj też:
MEN chce rewolucyjnych zmian w zawodzie nauczyciela. Propozycje budzą złośćCzytaj też:
Szkoły w Krakowie bez pieniędzy na papier toaletowy. Drastyczne cięcia środków
Inwestuj w wolność słowa.
Akcje Do Rzeczy + roczna subskrypcja gratis.
Szczegóły:
platforma.dminc.pl
