Spór między USA a Unią Europejską nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. W czwartek prezydent USA Donald Trump podpisał w czwartek memorandum, w którym nakazał przygotowanie ceł wobec szeregu państw, aby – jak twierdzi – wyrównać nieuczciwe warunki w handlu między USA a partnerami.
Donald Trump podkreślił, że cła mogą dotknąć również Unię Europejską. Jego współpracownicy mają indywidualnie oceniać każdy kraj i decydować o ustanowieniu taryf.
Komisja Europejska w odpowiedzi wystosowała oświadczenie, w którym krytycznie ocenia działania nowej administracji. "UE utrzymuje jedne z najniższych ceł na świecie i nie widzi uzasadnienia dla podwyższania ich przez USA wobec unijnego eksportu. Cła to podatki. Nakładając je, USA opodatkowują własnych obywateli, podnosząc koszty dla przedsiębiorstw, tłumiąc wzrost i napędzając inflację" – oceniła Komisja Europejska w wydanym w piątek oświadczeniu.
Spór UE-USA
Prezydent USA podkreślał niedawno, że przy nakładaniu ceł uwzględnione będą m.in. bariery handlowe i regulacje, a także podatek VAT. Trump w przeszłości krytykował UE za barier wobec firm z USA. Portal Money.pl przypomina, że ponad 70 proc. importu UE jest objęte zerową taryfą celną.
– W rzeczywistości system VAT jest o wiele bardziej karzący niż cła. W ten sposób będziemy więc na to patrzeć, nazwiemy VAT cłem, ponieważ używają tego jako sposobu na obejście ceł – mówił Trump.
Czy amerykańskie cała uderzą w Polskę?
Możliwe cła USA na sektor motoryzacyjny będą miały większe znaczenie dla Polski niż wprowadzone już taryfy na stal i aluminium – ocenia Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).
Eksport stali i aluminium na rynki unijne stanowi ok. 5 proc. wartości eksportu z Polski do UE i – według PIE – cła amerykańskie na te produkty nie powinny od razu dotknąć polskiego eksportu, jednak mu nie pomogą.
"Dla Polski znaczenie mają przede wszystkim europejskie łańcuchy dostaw. 83 proc. eksportowanej z Polski stali i aluminium objętej cłami trafia na rynki unijne. Eksport stali i aluminium na rynki unijne stanowi też niemal 5 proc. wartości eksportu z Polski do UE. Cła na ten sektor w UE nie powinny od razu dotknąć polskiego eksportu, jednak mu nie pomogą" – czytamy w "Tygodniku PIE".
Zdaniem ekspertów, w dłuższej perspektywie kolejne amerykańskie cła, np. na sektor motoryzacyjny, będą miały większe znaczenie. "UE musi jednocześnie być gotowa na fakt, że inne państwa, na które 12 marca mają zostać nałożone cła na stal i aluminium (np. Meksyk, Kanada, Brazylia czy Korea Płd.), mogą chcieć eksportować więcej produktów na rynek unijny" – podkreślają analitycy.
Czytaj też:
Trump zapytany o rosyjskie ustępstwa. "Nie dbam o to"Czytaj też:
UE w szoku po rozmowie Trump-Putin. Orban: Na miejsce przy stole rozmów trzeba zasłużyć